Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد تجربه گرایی عادت گرایانه

نویسنده:

(21 صفحه - از 79 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : استقرایی ،استقراء ،علیت ،هیوم ،منطق ،تجربه ،منطق استقرایی ،اصل علیت ،علم ،فلسفه علم ،گزاره‌های ،معلولی ،منطق استقرای علمی ،احتمال ،حسی ،نظریه ،انطباعات ،تصورات ،رویکرد تجربه ،قانون ،قانون علیت ،فرضیات ،تأیید ،ذهن ،هیوم میان قانون علیت ،رابطه‌ی علیت ،مشاهده ،اصل ،رویکرد تجربه‌گرایی عادت ،دیوید هیوم

خلاصه ماشینی:

"تجربی‌گرایی همیشه خود را گرفتار یک‌ اصل عقلی کرده بود و آن این‌که هر شناختی حقیقت دارد؛از این‌رو،زیر ضربه‌های انتقاد هیوم درهم شکست و روش استقرایی آنها را توجیه ناپذیر کرد ولی‌ اگر نتیجه متضمن پیش‌بینی به عنوان یک‌ نهاده تلقی شود وضع فرق می‌کند زیرا به‌ ارایه دلیلی بر اثبات صدق نیازمند نیست‌ ولی می‌توان این دلیل را به دست داد که این‌ نتیجه متضمن پیش‌بینی یک نهادهء خوب یا حتی بهترین نهاده است و بدین‌سان‌ مشکله‌ی استقرا را می‌توان حل کرد. شایان ذکر است که همه‌ی اصول‌ بدیهی مربوط به احتمالات،قضیه ریاضی‌ محض و بدین‌سان گزاره‌ی تحلیلی‌ هست،تنها یک اصل غیر تحلیلی وجود دارد و آن تعیین یک درجه‌ی احتمال به‌ وسیله‌ی یک استنباط استقرایی است تکررنسبی خاصی را برای مشاهده شده می‌یابیم و چنین فرض‌ می‌کنیم که‌همین تکرر برای ادامه بیشتر احتمال نیز تقریبا صادق است این تنها اصل ترکیبی است که کاوش و استنباط استقرایی بر آن استوار است حاصل سخن‌ آنکه نظریه احتمال نظریه‌ای است که اکثر فیلسوفان علم در این دوران به آن رو آورده‌اند و بر آنند که منطق استقرایی درپی‌ کشف یک قانون و نظریه علمی نیست بلکه‌ درپی توجیه آن برپایه‌ی داده‌های‌ مشاهده‌ای است و نمی‌توان حکم یقینی را از استقرا بدست آورد و باید به احتمال اکتفا کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.