Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت در نهج البلاغه

نویسنده:

(4 صفحه - از 8 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، انقلاب، مبانی تعلیم و تربیت، مقاومت، اسلام، دینی، حکومت، شدت عمل، عقل، زندگی

خلاصه ماشینی:

"اعترض چهارم:نویسنده می‌گوید: «اینان در پایان کار ممکن است حکومت‌ ظالمانه‌ای به وجود آورند که به اندازهء حکومت فعلی ارتجاعی باشد»این که پس‌ از به وجود آوردن یک تحول و انقلاب‌ صحیح،ممکن است حکومت‌های‌ ظالمانه‌ای ایده‌های اعلا و مفید و ضروری‌ انقلاب را مورد سؤ استفاده قرار داده و آنها را به‌ وسیله‌ای برای به دست آورد اریکهء قدرت‌ قرار بدهند،هیچ‌گونه جای تردید نیست‌ و بهترین مثال بارز این سؤ استفاده‌ انقلابات دینی اثبات و اجرای ارزش‌های مطلقی مانند حکمت‌ و اخلاقی انسانی را اساس و هدف اعلای خود قرار داده بودند. ممکن است در این‌ مورد،سئوالی مطرح شود که:«پس شما هم می‌پذیرید که حتی عالی‌ترین‌ و مفیدترین انقلاب هم در معرض سؤ استفاده قدرت پرستان خودکامه می‌باشد، بنابراین،آیا می‌توان از انقلابات به طور عمومی برای تربیت بهره‌برداری نمود؟» پاسخ این سئوال روشن است،زیرا هی‌ انقلابی نمی‌تواند با اجباری مانند یک‌ قانون طبیعی انسانها را چنان تربیت کند که هرانسانی که متولد می‌شود،اجبارا راهی را که انقلاب در پیش پایش نهاده‌ است طی کند زیرا حرکت اجباری‌ محض عکس العمل‌های مخالف که‌ در دنبال خود می‌آورد،اگر به نتیجه‌ برسند،مسیر انقلاب و ایده‌های آن‌ را دگرگون خواهند کرد و اگر به نتیجه‌ نرسند،بدون تردید نشاط و شکوفایی روانی‌ را در درون انسانها خنثی و خفه خواهد نمود و زندگی مانند یک بار سنگین ولی‌ ضروری تلقی خواهد گشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.