Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت در نهج البلاغه

نویسنده:

(5 صفحه - از 8 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، تعلیم، تعلیم و تربیت، تعلیم‌وتربیت، تعلیم‌و، تجربه، منش، عقل، تعلیم‌و تربیت، دیویی

خلاصه ماشینی: "(لذا نمیتوان جامع‌ همهء موارد خود بوده باشد)از همه مهمتر آنکه این تعریف هم آن حقیقتی را که‌ باید بوسیلهء تربیت در مسیر رشد ساخته‌ شود مورد توجه قرار نداده است. همچنین در تعاریف بالا این مفهوم نیز نهفته است که روش‌های تربیتی و هدفهای تعلیم‌وتربیت باید مورد تجدید نظر مداوم قرار گیرد»در تعریف فوق‌ یک هدف بسیار بااهمیت مطرح شده‌ است که در نوع تربیت بدون آن داخل‌ در منطقهء ارزش‌ها نخواهد بود و آن‌ عبارت از اینکه«به هستی ما معنی و مفهوم ببخشد»اگرچه در عبارات‌ دیویی حقیقتی روشن به‌عنوان موضوع‌ دگرگونی‌شونده در سر رشد،وجود ندارد،ولی شاید اگر این جمله دیویی را «به هستی ما معنی و مفهوم می‌بخشد» برای خود ایشان مورد تحلیل قرار می‌دادند،به این نتیجه می‌رسید که‌ بدانجهت که تنظیم کشش و واکنش‌های تعدیل ماشینی غرائر معنایی‌ به هستی کل موجودیت انسان نمی‌تواند ببخشد،حتما آن معنای معقول برای‌ هستی ما بدون وجود یک حقیقت در مسیر رشد،قابل تصور نمی‌باشد. اگر دیویی و دیگر متفکران دوران معاصر این هدف را که ایشان می‌گویند به‌ هستی ما معنی می‌بخشند واقعا جدی تلقی‌ می‌کردند و به دیگر متفکران و صاحبنظرانی که در موضوع تعلیم‌و تربیت می‌اندیشند،جدی بودن هدف‌ مزبور را قابل فهم می‌ساختند و به‌ مقاماتی که بطور مستقیم کار تعلیم‌و تربیت را بعهده گرفته‌اند،قابل درک و پذیرش می‌نمودند،بطور قطع سرنوشت‌ امروزی بشر از نظر خرد و اخلاق در حد بسیار اعلائی بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.