Skip to main content
فهرست مقالات

فنون کلاسداری

نویسنده:

(5 صفحه - از 17 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : کلاس، فراگیران، معلم، رقابت، تدریس، استعداد، بی‌علاقگی، آموزش، حواس فراگیر در امر یادگیری، مطلبی خاص موجب بی‌علاقگی فراگیران

خلاصه ماشینی:

"تهیه و تدارک طرح درس،خود یکی‌ از مهارتهای تدریس است،هر معلمی‌ قبل از ارائه بحث لازم است این سؤالات‌ را برای خود طرح نماید تا بتواند با پیدا کردن پاسخهای مناسب کلاس موفقی‌ را داشته باشد: 1-چه مطالبی می‌خواهم به‌ دانش‌آموزان بیاموزم؟مفاهیم،حقایق، مهارتها و یا ارزشها؟براساس نوع‌ مطلبی که ارائه می‌شود مهارتها و قابلیت‌های خاصی باید تدارک دیده‌ شود. (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین جستجو و پیدا کردن این‌ علل و عوامل کاری بس دشوار است،در چنین شرایطی آشنائی معلم با نیازهای‌ انسان بطور کلی و آشنائی او با نیازها گروههای مختلف بالاخص،به او کمک‌ می‌کند تا در طرح‌ریزی برنامه‌های‌ آموزشی و انتظاراتی که از فراگیران دارد نکاتی را در نظر گیرد تا بتواند در ایجاد انگیزه در آنها مؤثر واقع گردد. ازاین‌رو طبقه‌بندی فراگیران برحسب استعداد تحصیلی امری حساس و خطیر است که‌ باید کاملا با آگاهی صورت بگیرد استعدادهائی که در دو قطب مشخص‌ سرآمدها و عقب‌مانده‌ها قرار می‌گیرند مفهوم کودکان استثنائی به آنها،اطلاق‌ می‌شود و می‌توانند در مدارس خاصی که‌ ویژه استعداد آنهاست آموزشهائی خاص‌ و متناسب خود را ببینند ولی اکثریت‌ قریب به اتفاق فراگیرانی که در طیف‌ وسیع بین این دو قطب جای می‌گیرند و از استعدادهای مختلفی برخوردارند از چند جهت می‌توانند در کلاسهای عادی‌ در مدارس فعلی تحت تعلیم قرار گیرند: 1-اول اینکه استعدادهای‌ فراگیران ثابت نیست و می‌تواند در صورت بکار افتادن و جریان پیدا کردن‌ افزایش یابد و حال آنکه طبقه‌بندی‌ نمودن آنها،اثر منفی بر روحیه فراگیران‌ داشته و همچون برچسبی همیشگی بر پیشانی آنها خودنمائی می‌کند و موجب‌ بروز عواطف منفی در فراگیر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.