Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت در نهج البلاغه

نویسنده:

(5 صفحه - از 8 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : تربیت ،تعلیم و تربیت ،تعقل ،عقل ،تفکر ،استعداد ،قوانینی ،تربیت کار تربیتی خداوندی ،ماده ،کمبود استعداد تفکر و تعقل ،فهم ،تعریف ،علم ،خداوندی ،نیروی تفکر و تعقل ارزش ،تقویت ،فعالیت ،فیض خداوندی در تربیت هستی ،هستی ،تربیت در نهج‌البلاغه ،اهداف ،عبارت صحیح‌تر با انطباق قوانینی ،ذهن ،جریان ،تقویت عقل و تفکر ،نکتهء ،اصلی ،نکردن مواد ضروری و مفید ،مواد تربیتی ،صحیح

خلاصه ماشینی:

"اگر بخواهیم با یک‌ تشبیه ساده ماهیت مادهء دوم را در نظر بگیریم، آن تشبیه عبارتست از این‌که نیروی فعالیت‌ فکری و عقلانی‌[و شعور و تدبیر و به کار انداختن لب(عقل ناب)]و وصول به مقام فهم‌ عالی مانند آسیابی است که به جهت خاصیت‌ اصلی مغز در فعالیت دائمی است،لذا ارزش‌ فعالیت نیروی مزبور مربوط به موضوعات و قضایایی است که به آنان نیرو تحویل داده‌ می‌شود،چنانکه آسیاب هرماده‌ای را که در آن‌ ریخته شود،آرد می‌کند و آن را تحویل می‌دهد، همچنین نیروی تفکر و تعقل ارزش خود را در موضوعات و قضایایی نشان می‌دهند که به آن‌ نیرو تحویل داده شده است،در آن هنگام که‌ برای تقویت عقل و تفکر و بهره‌برداری صحیح از این استعداد بزرگ،اصلاح وسائل و ابزار اطلاعات و آگاهی‌ها که امروز با انواع گوناگون چشم و گوش و مغز انسانها را تسخیر کرده‌اند، ضرورت حیاتی دارد. این قانون جریان دائمی‌ ذهن را مولوی چنین مطرح نموده است: یک زمان بیکار نتوانی نشست‌ تا بدی یا نیکئی از تو نجست‌ این تقاضاهای کار از بهر آن‌ شد موکل تا شود سرت عیان‌ ورنه کی گیرد گلابهء تن قرار چون ضمیرت می‌کشد آن را بکار تا سهء تو آن کشش را شد نشان‌ هست بیکاری چو جان کندن عیان پس گلایهء تن کجا ساکن شود چون سررشته ضمیرت می‌کشد در روانی روی آب جوی فکر نیست بی خاشاک خوب و زشت ذکر او روانست و تو گویی واقف است‌ او دوانست و تو گویی عاکف است‌ گر نبودی سیر آب از خاکها چیست در وی نوبه نو خاشاکها هست خاشاک تو صورتهای فکر نو به نو در می‌رسد اشکال بکر چیست نشانی آنک هست جهانی دگر نوشدن حالها رفتن این کهنه‌ها است‌ روز نو و شام نو باغ نو و دام نو هرنفس اندیشه نو نوخوشی و نوعنا است برای همین است که منابع اسلامی با تذکر فراوان به لزوم آشنایی با قوانینی که تفکر نهج البلاغه علی علیه السلام هدفدار و تعقل باید بر طبق آنها حرکت کنند،آن‌ مواد ضرروی و مفید را که اداره کنندهء«حیات‌ معقول»انسانها می‌باشند،بیان می‌نماید و طرق‌ پیدا کردن این مواد را گوشزد می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.