Skip to main content
فهرست مقالات

فنون کلاسداری

نویسنده:

(5 صفحه - از 17 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : معلم، کلاس، دانش‌آموز، دانش، دانش آموزان، فراگیر، افکار دانش آموزان، صفات، شخصیت، انتقاد

خلاصه ماشینی: "یکی از تأثیرات تربیتی(تغافل)دادن‌ فرصت اصلاح رفتار به دانش آموز است و دیگر آنکه پرده هیبت و ابهت معلم پاره‌ نمی‌شود(لازم به یادآوری است که سرزنش‌ مکرر دانش آموز،حرمت معلم را در نزد کلاس‌ کاهش می‌دهد)و بالاخره تغافل را دربردارندهء این نکته تربیتی است که دانش آموز با احتمال‌ اینکه معلم علیرغم اطلاع و آگاهی از چنین‌ عملی،آن را بازگو نکرده است،تصویر بزرگوارانه‌ای از معلم در ذهن او نقش می‌بندد و دانش آموز نیز متقابلا احساس می‌کند که معلم‌ تصویر بهتر و خوبتری از وی در ذهن خویش‌ دارد؛اینجاست که سعی می‌کند تصویر مطلوب‌ خویش را در ذهن معلم مخدوش ننموده و آن را حفظ و تعالی دهد. (لازم به یادآوری است که‌ در این مورد،انحرافات جنسی را باید به جهت‌ پیچیدگی و ویژگی مربوط به آن،استثناء نمود و این لازمهء آنست که در مسائل فوق،از گفتگوی‌ مستقیم و صریح حتی المقدور پرهیز نموده و بادقت و آگاهی کامل به صورت کنایه و اشاره‌ با فرد گفتگو نموده و عواقب زیانبار آن را طرح و علاوه بر آن فعالیتهای مثبت و سازنده‌ای برای جایگزینی عمل خلاف‌ پیش‌بینی و تدارک نمود. این‌ روش بعضا در پاره‌ای از موارد ممکن است‌ مفید واقع شود،و لیکن در صورت تکرار و تداوم آن،دانش آموز خود را در محیطی‌ نامطمئن احساس می‌کند که هرلحظه ممکن‌ است غافلگیر شده و احساس شرمندگی در برابر کلاس و معلم به او دست دهد و در آن‌ موقعیت،معلم فاتحانه و با لبخند به این منظره‌ توجه می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.