خلاصه ماشینی:
"برای مشاهده کننده چند نکته قابل توجه است: 1-1-مشاهده یک فرد حرفهای مثل مربی،باید متفاوت از مشاهدات عادی و روزمره افراد غیر حرفهای باشد و بهمین دلیل است که از یک حرکت یا صحبت یا عکس العمل دانش آموز افراد مشاهده کننده برداشتهای مختلفی دارند ولی مربی با زمینههای قبلی و تجربیات قبلی و شناخت قبلی که از این دانش آموز دارد میتواند علتهای مربوط به این عکس العملها را دریابد و به ظاهر امر کمتر توجه نماید.
خوب گوش دادن علاوه بر اینکه برای کسب اطلاعات صحیح مورد استفاده مشاهده کننده قرار میگیرد،خود روشی است در کمک رسانی و درمان،چون بسیاری از دانش آموزان دارای مشکل،دنبال کسی میگردند که به حرف آنها گوش بدهد.
گاه دانش آموز با بیان مطالب پراکنده از هدف مصاحبه دور میشود و این وظیفه مربی است که مصاحبه را به مسیر اصلی برگرداند و این معمولا از طریق سؤال کردن و در برخی موارد مشاهده یک فرد حرفهای مثل مربی باید متفاوت از مشاهدات عادی و روزمره افراد غیر حرفهای باشد.
بنابراین گروه همکلاسها برای مربی وسیلهای است در نظارت بر اعمال دانش آموز،چرا که نوعی کنترل از طریق گروه بر رفتار او اعمال میگردد و این فشارهای گروهی که بطور طبیعی نوجوان را به راههای انتخاب شده میکشاند میتواند ابزاری مناسب باشد.
این گروهها میتواند یک روز و برای یک اقدام تشکیل شود و یا در مدت چند ماه مرتب فعالیت نماید و در جریان این فعالیتها برای دانش آموز عضو گروه نوعی فرصت مشکل گشایی حاصل میشود."