Skip to main content
فهرست مقالات

پیام مجله: تحول خط فارسی دری (بقیه)

نویسنده:

(48 صفحه - از 151 تا 198)

کلید واژه های ماشینی : خط، خط پیرآموز تزیینی بنائی، ابن مقله، خط نسخ، خطوط تزیینی بنائی پیرآموز نمونه‌هائی، خط اختراعی نسخ ابن مقله، ایرانی، شیوه‌های تزیینی خط پیرآموز، خط تزیینی پیرآموز بنائی، خط پیرآموز ایرانی

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-خط پیرآموز تزیینی:صفحه‌ایست از قرآن مجید متعلق به قرن دوم هجری از نوع خط پیرآموز آثار مخطوط بسیار کم بدست آمده است آغاز سوره است که با زر تذهیب شده است(به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-برگی از مصحف شریف است که آن را به عثمان خلیفه اسلامی منسوب داشته‌اند بدیهی است که این نسبت نمی‌تواند صحیح باشد زیرا خط پیرآموز ایرانی(بعلت‌ ؟؟؟ نقطه‌ها)در اواخر قرن اول هجری ابداع شده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-صفحه‌ایست از قرآن کریم به خط پیرآموز تقلید از خط مسند(کوفی)در شیوه تحریر این خط در خارج از ایران تحریر شده است متعلق به قرن دوم هجری‌ (محفوظ در دار الفن اسلام قاهره)(به تصویر صفحه مراجعه شود) 5-برگی است از یک مصحف مبارک مورخ 97. این خط پیرآموز کتابتی‌ است و ذیل آن نیز به خط محمد بن ادریس شافعی رقم شده است خط فوق صحیفه‌ را به صوفی نامدار حسن بصری منسوب داشته‌اند لیکن آنچهمسلم است این خط متعلق به سال 97 هجری نیست و نمیتواند از دویست و هفتاد هجری متأخرتر باشد زیرا خط نسخ پیرآموز است و در 97 هجری خط نسخ نبوده است‌ (محفوظ در تاپ‌قاپو سرای اسلامبول)(به تصویر صفحه مراجعه شود) 6-صفحه‌ایست از مصحف شریف که عنوان آن با خط پیرآموز تزیینی و متن به نسخ ابتدائی است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) 9-خطی است مأخوذ از نسخ ایرانی که در قیروان نوشته شده است(شهر کانمبا (Kanemda) شمال نیجریه(غرب آفریقا)-این خط متعلق به اوائل قرن پنجم‌ هجری است و نفوذ خط نسخ ایرانی بر مایه پیرآموز و گسترش آنرا در جهان اسلامی‌ نشان میدهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.