Skip to main content
فهرست مقالات

در تخته پولاد (بخش دوم) (آیا عقل حجت است یا نقل)

(12 صفحه - از 51 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : عقل ،نقل ،سید نجف‌آبادی ،خدا ،خداوند ،مشیت خدا ،خبر ،مجدالشریعه ،حقیقت ،عادات ،مشیت خداوندی ،عقل حجت ،موازین عقلی ،خرق عادت ،فرض کنیم خداوند ،نقل اخبار و احادیث ،فرض ،حضرت حسین ،خبر برحسب موازین عقلی ،دلیل ،آقا ادله نقلی ،اخبار و احادیث ،عقلی آقا ادله ،حضرت آقا در قوه ،کشف حقیقت ،مجدالشریعه نگذاشت نجف‌آبادی ،خبر و موازین عقلی ،سید به مجدالشریعه ،عقل بشر ،قول معصوم بر موازین عقل

خلاصه ماشینی:

"مرحوم سید گفت:یعنی انتحار کردند؛آیا خداوند در قرآن نفرموده‌ است (لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه) (سورهء 2 آیه 191)یعنی هیچ فرد بشری‌ حق ندارد خود را به مخاطره بیندازد و آیا سزاوار است که شما نسبت ارتکاب‌ فعل حرام را بیکی از شجاع‌ترین و با فضیلت‌ترین صحابه حسین علیه السلام‌ بدهید؟ سید نجف‌آبادی-بنده عرض نکردم که او خود را عمدا بکشتن داد ولی می‌خواستم بگویم چون می‌دانست که مشیت خدا بر این قرار گرفته است‌ که او و تمام صحابه حضرت حسین و خود آن حضرت شربت شهادت بنوشند در مقابل اراده و مشیت خداوندی دیگر برای حفظ خود بجز آن اندازه‌ایکه‌ بیک بشر عادی اجازه داده شده است کاری نکرد. اگر آنها مسلمان نیستند برای این است که پدرشان مسلمان نبوده‌اند مثل اینکه اگر ما مسلمان هستیم هیچ دلیل دیگری ندارد غیر از اینکه پدرمان‌ مسلمان بوده است،یعنی کوچکترین سعی فکری و مجاهدت عقلی برای کشف‌ حقیقت و قبول اسلام از ما سر نزده است و از کودکی بتلقینات مادر و پدر و بعد مدرسه و بعد محیط زندگانی تسلیم شده و هیچیک از افکار و معتقدات دینی‌ ما مولود فکر و عقل و تجسس و بحث و تفحص نیست بلکه مولود و معلول‌ القاآت و عادات و حتی خرافات و موهومات است بهمین دلیل الآن که میخواهیم‌ قدری از دایره تقلید و آداب و عادات اجدادی دور شده و در بعضی مسائل دینی‌ بحث کنیم و میزان مباحثات خود را موازین عقلیه قرار دهیم حضرت عالی که یک طلبه فاضلی هستید متصل و بدون انقطاع نقل اخبار و احادیث را بجای‌ استدلال ذکر کرده و موافق نیستید که ما از روی موازین به بحث خود ادامه دهیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.