Skip to main content
فهرست مقالات

در تخت پولاد اصفهان

(9 صفحه - از 76 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : شر، توحید، خدا، شرک، خداوند، قرآن، عقل، عجز، معجزه، صانع

خلاصه ماشینی:

"وقتیکه از این مرتبه هم عقول نوع بشر بالا رفت فهمید که هریک از این مظاهر طبیعی تأثیری طبیعی و محدود دارد و این تأثیر خاصیت مراحی‌ آنها است و فاقد اراده و حکمت و عقل هستند اعم از اینکه آنها را بپرستند یا نه آنها کار خود را کرده و بمقتضای خاصیت وجودیشان عمل میکنند و آنوقت باین نتیجه رسیدند که باعث آفرینش دنیای باین عظمت که یکی از موجودات آن نوع بشر است دارای عقل و اراده است و طبعا باید مرید و حکیم باشد ولی از طرف دیگر چون نسبت به عواطف و احساسات و منافع‌ خود دیدند خیر و شری موجود است یعنی آلام و لذاتی،به خدایان متعدد قائل‌ شدند آنچنانکه در ایران قدیم بعد از پرستش مهر و آتش که خواستند مقام‌ صانع موجودات را از عناصر طبیعت برتر قرار دهند قائل بخدای خیر و شر شدند. بعد از این مراحل قطعا باین نتیجه باید برسند که این موجود توانا و دانا و بااراده‌ و قدیم و قادر یکتا باشد زیرا در غیر این صورت نقص احتیاج و نقص عجز باو منسوب میشود و فکر مرتقی بشری آفریننده کائنات را منزه و مبرا از این‌ منقصت فرض میکرد چه بدیهی است وقتی ما خداوند را دارای آن صفات‌ کمالیه دانستیم دیگر دلیل ندارد شریکی برای او قائل شویم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.