Skip to main content
فهرست مقالات

ثابت و متغیر در دین

نویسنده:

(6 صفحه - از 95 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : احکام ،شریعت ،عقلا ،عرفی ،معنا ،قرارداد ،نص ،تأیید ،حق ،جعل ،احکام عقلای مورد تأیید شارع ،بناهای ،ظهور ،احکام امضایی ،خداوند ،سکوت شریعت ،حجت ،مصداق ،سکوت شریعت دلیل بر امضا ،تأسیس و امضا ،قرار عقلایی در زمان شریعت ،تأسیسی ،لفظ ،قدیم ،قراردادهای قدیم و قراردادهای جدید ،مشکل احکام امضایی ،سکوت شریعت ظهور ،قرارهای عقلایی جدید ،مشکل ،عدم احکام امضایی

خلاصه ماشینی:

"مثلا یکی از احکامی که خیلی امضایی بودن آن روشن است، اصل موافقت دین اسلام با خرید و فروش است، در اصل خرید و فروش احل الله البیع وارد شده است، حتی اینکه از روشن‌ترین احکام امضایی است، به معنای اول تأسیسی است، درست است که عقلا از پیش صحت عقد بیع را می‌دانستند، اما اگر این نبود که خداوند جعل کرده، ما انجام نمی‌دادیم، مردم گفته‌اند که گفته باشند، ما که عبد مردم نیستیم؛ به این معنا همه چیز تأسیسی می‌شود. اجازه بدهید یک بار دیگر سراغ سؤال اول خود برویم و ببینیم چگونه با دو معنای تأسیسی که حضرتعالی فرمودید، مشکل احکام امضایی حل می‌شود؟ آیا همه مواردی که شارع در زمان خود تأیید کرده است در حق ما هم جاری است؟ و از طرف دیگر با قرارهای عقلایی جدید چه باید کرد؟ همه چیزهایی را که شارع در زمان خود تأیید کرده در حق ما هم جاری است مگر آنچه را ولی امر با حکم ولائی عوض کند یا بسبب تبدل مصداق، موضوع حکم عوض شود اما قرارهای عقلائی آنچه از آنها مصداق ظهورات آیات یا روایات را درست می‌کند مانند عقود جدید که مصداق اوفوا بالفقود می‌شوند، شرعی و ممضی خواهد بود و آنچه را که چنین نباشد ولی مصلحت در اجراء آن باشد، ولی امر امضاء خواهد کرد و در غیر این صورت اعتبار ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.