Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه مسئله شناسی در ساماندهی پژوهش های دینی

نویسنده:

(13 صفحه - از 3 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : مسئله‌شناسی، دینی، مسئله‌شناسی در ساماندهی پژوهش، مسایل، نیازها، فرهنگی، مخاطبان، فرهنگ دینی، اجتماعی، سازمان خاصی متولی امر مسئله‌شناسی

خلاصه ماشینی: "برای کاستن از فاصله‌ای که میان پژوهش‌های رایج در حوزه معارف دینی و نیازها و مشکلات فرهنگی جامعه احساس می‌شود، چاره‌ای جز این نیست که بهای لازم به امر مسئله‌شناسی داده شود و در تصمیم‌گیری‌ها به جای اتکا به برداشت‌های صرفا ذهنی مدیران، از نتایج مطالعات روش‌مند علمی در این زمینه مدد گرفته شود. مسئله‌شناسی براساس تحلیلی که از زمینه‌ها و بستر مسایل به دست می‌دهد، جهت اصلی کار سازمان در هر مقطع را مشخص می‌کند و زمینه را برای پیش‌گیری از انفعال در قبال امواج مقطعی و عملیاتی نمودن اهداف کلان در یک روند معقول، فراهم می‌سازد، هم‌چنین با تفکیک محورهای اصلی از شاخه‌های فرعی در یک نمودار درختی و وزن‌دهی مناسب به هر موضوع، انسجام علمی و انضباط اجرایی بیش‌تری ایجاد خواهد شد و طبقه‌بندی واقع‌بینانه‌تری از اولویت‌ها در اختیار مدیران قرار می‌دهد. در این رابطه، شرایط فرهنگی جامعه ما از جنبه‌های متعددی قابل بررسی است; مسایلی هم‌چون: ترکیب خاص جمعیتی، جوان بودن جمعیت، رشد شهرنشینی، میزان سواد، بیکاری، تغییرات پرشتاب اجتماعی، شکاف فرهنگی، رکود اقتصادی، فقر، بحران‌های مربوط به دوره گذار از موقعیت‌سنتی به موقعیت صنعتی، چالش‌های میان فرهنگ ایرانی اسلامی و فرهنگ غربی، خصوصیات ناشی از دینی بودن حکومت، امواج جهانی تاثیرگذار بر جامعه ما، نقش رسانه‌های جهانی در این رابطه و بسیاری از موضوعات مشابه باید مورد مطالعه قرار گیرد. طبقه‌بندی مخاطبان اقشار جامعه که مخاطبین اصلی مراکز پژوهشی دینی هستند، دارای نیازها، خواسته‌ها، دغدغه‌ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای متفاوتی هستند و از نظر موقعیت اجتماعی و عوامل تاثیرگذار محیطی، شرایط متفاوتی دارند که هم در شناسایی مسایل دینی مربوط به آن‌ها، و هم در نحوه پاسخ‌گویی، باید مورد توجه قرار گیرند."

صفحه:
از 3 تا 15