Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه بین هوش عاطفی با مدیریت منابع انسانی، رهبری اثربخش گروه و پیشرفت شغلی

نویسنده:

علمی-ترویجی (16 صفحه - از 41 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : هوش عاطفی ،آموزش هوش عاطفی ،برنامه آموزش هوش عاطفی ،پیشرفت شغلی ،مدیریت منابع انسانی ،شغلی ،خودآگاهی ،رهبری اثربخش گروه ،مدیریت هیجانات ،برنامه آموزش ،مهارت‌های اجتماعی ،محیط کار ،آزمون هوش عاطفی ،هیجانات و احساسات ،منابع انسانی ،رهبران و مدیران ،کارکنان و مدیرانی ،بهبود مدیریت ،ابعاد هوش عاطفی ،مهارت‌های عاطفی ،برنامه‌ی آموزشی ،عملکرد گروه‌هایی ،کمک نماید ،شغل لازم ،شرح شغل ،مهمترین ،نیازمند کارکنان ،اعضای گروه ،محیطهای جدید ،جلسه‌های آموزش

امروزه تغییرات انطباقی از الزامات اصلی بقاء و رقابت مؤثر محسوب می‌شوند. سازمان‌ها برای اینکه بتوانند در محیط پرتلاطم و رقابتی امروز باقی بمانند،نیازمند کارکنان و مدیرانی هسند که انطباق‌پذیر باشند.رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به‌منظور بقاء و رشد در محیطهای جدید،ویژگی‌های خاصی را می‌طلبد که‌ عموما مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.یکی از مهمترین خصیصه‌ها که می‌تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک‌ نماید،هوش عاطفی می‌باشد.هوش عاطفی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجانات و احساسات در توانمندی‌های انسانی دارد.مدیران برخوردار از هوش عاطفی،رهبرانی موثر هستند که اهداف را با حد اکثر بهره‌وری،رضایتمندی‌ و تعهد کارکنان محقق می‌سازد.در این مقاله هوش عاطفی و کاربرد آن در گزینش و رشد و توسعه توانایی‌های شغلی،آموزش و بهبود مدیریت منابع انسانی تبیین‌ شده است.

خلاصه ماشینی:

"باتوجه به این تقسیم‌بندی،می‌توان این ابعاد را در رهبری به شرح زیر بیان کرد:( Mayer,Salovey Caruso,1999:23 ) 1-شناسایی هیجانات‌1در خود و دیگران:ضروری‌ترین توانایی مرتبط با هوش عاطفی این است که فرد از هیجانات و احساسات خودآگاه باشد. برای اجرای صحیح برنامه لازم است به این نکته توجه اساسی شود که آیا مدل‌ها و مباحث نظری مورد استفاده در برنامه،با تجارب دنیای واقعی افراد ارتباط تنگاتنگ‌ و نزدیک دارد یا نه؟. این اصول عبارتند از:( Caruso Wolfe,2001 ) 1-مشخص کردن اهداف سازمان به‌طور واضح 2-ایجاد پیوند بین آموزش و اهداف سازمان 3-ارزیابی دقیق کارکنان در برنامه‌ی آموزشی جهت مشخص ساختن مهارت‌های‌ پایه و نیازهای فردی آنان 4-انطباق طرح برنامه‌ی آموزشی با مهارت و ضعف‌های کارکنان‌ 5-تهیه و تدوین ساختار جلسه‌ها 6-استفاده از تمرین‌های عملی،مطالعات موردی و روش ایفای نقش 7-برقراری ارتباط و پیوند بین آموخته‌ها و تجارب دنیای واقعی کارکنان‌ 8-فراهم نمودن فرصت‌هایی برای تمرین آموخته‌ها 9-پیش‌بینی فرصت‌های متعدد برای دادن بازخورد 10-استفاده از موقعیت‌های گروهی جهت ایفای نقش و مهم‌ترین رفتارهای اجتماعی‌ و آموزش آنها 11-نشان دادن نیازهای اختصاصی هر فرد به او به‌طور خصوصی و محرمانه 12-فراهم نمودن منابع حمایتی و تقویتی برای کارکنان در برنامه طی مرحله پیگیری نتیجه‌گیری سازمانها برای آنکه بتوانند در محیط پرتلاطم و رقابتی امروز باقی بمانند،باید خود را به تفکرات نوین کسب‌وکار مجهز سازند و به‌طور مستمر خود را بهبود بخشند. همان‌طور که‌ یافته‌های مطالعات نشان می‌دهد،امکان این کار وجود دارد که افراد بتوانند آگاهی و دانش خود را در مورد هیجانات افزایش دهند و مهارت عاطفی‌شان را تقویت نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.