Skip to main content
فهرست مقالات

بازنمایی مدل تصمیم گیری مصرف کننده در اینترنت در چارچوب نظریه کنش ارتباطی هابرماس

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 52 علمی-ترویجی (24 صفحه - از 57 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : تصمیم‌گیری مصرف‌کننده در اینترنت ،مدل تصمیم‌گیری مصرف‌کننده ،هابرماس ،بازنمایی مدل تصمیم‌گیری مصرف‌کننده ،نظریه کنش ارتباطی هابرماس ،تصمیم‌گیری مصرف‌کننده ،شرکت‌کنندگان در گروه کانونی ،مدل تصمیم‌گیری ،بازنمایی مدل تصمیم‌گیری ،کنش ارتباطی هابرماس ،گروه کانونی ،نظریه برخاسته از داده‌ها ،کدگذاری باز ،نظریه کنش ارتباطی ،خریدار ،کنش ارتباطی ،روش کمی و کیفی ،فرایندهای تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان ،روش‌های پژهشی کمی ،پاسخگویان ،روش کمی ،فرایند تصمیم‌گیری ،روش کیفی ،تصمیم‌گیری تفاوت معناداری وجود ،هابرماس ارتباطات ،روش تحقیق ،عوامل سه‌گانه تصمیم‌گیری تفاوت ،یافته‌های کمی و کیفی ،نظرگاه هابرماس ،تطابق همگونی یافته‌ها

تحقیق حاضر در نظر دارد نظریهء کلان کنش ارتباطی هابرماس را به مثابه گزینه‌ای‌ دیگر در کنار مدل‌های تصمیم‌گیری مصرف‌کننده در مکاتب عمدهء بازاریابی قرار دهد. بنابر نظرگاه هابرماس،عقلانیت یک بعدی نیست و تنها در جنبهء ابزاری خلاصه‌ نمی‌شود.نظریه کنش ارتباطی دیدگاهی فرایندی نسبت به عقلانیت اتخاذ می‌کند و بر این باور است که این نتایج نیست که مهم محسوب می‌شود بلکه روش اتخاذ شده در نیل به این نتایج است که پایدار بوده و در ورای نقد است.عمده‌ترین نکته در این‌ نظریه آن است که ارتباطات کلامی و زبانی در واقع‌"کنش‌های گفتاری‌"محسوب‌ می‌شوند که باید مورد توجه قرار گیرند.هابرماس در این نظریه ابراز می‌دارد که ما مداوما ناچاریم در قبال داعیه‌های اعتباری که در گفتارها ملحوظ هستند موضع بلی یا خیر بگیریم.بدین‌ترتیب و از دیدگاه هابرماس ارتباطات انسانی و به‌ویژه گفتگو، ماهیت عقلانی دارند.باتوجه به این چارچوب است که این تحقیق در نظر داشته مدل‌ تصمیم‌گیری مصرف‌کننده در خریدهایی در محیط اینترنت بازنمایی شود.بدین‌ منظور روش تحقیق ترکیبی و از روش‌های پژهشی کمی و کیفی تواما استفاده شده‌ است.علاوه بر آن شیوهء"تطابق همگونی یافته‌ها"یا تکثرگرایی که در سطح تحلیل‌ به کار گرفته می‌شود از اعتبار یافته‌ها اطمینان حاصل شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.