Skip to main content
فهرست مقالات

نگرش سنجی در مطالعات مدیریت از طریق تدوین مقیاس لیکرت

نویسنده: ؛ ؛ ؛

تابستان 1386 - شماره 54 علمی-ترویجی (20 صفحه - از 87 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : مقیاس لیکرت ،نگرش‌سنجی ،لیکرت ،گویه‌ها ،نگرش‌سنجی در مطالعات ،حد وسط ،تهیه پرسشنامه ،پاسخگو ،طیف لیکرت ،سؤال ،موافق ،مقیاس و پرسشنامه ،وسط ،ابزارهای سنجش ،پاسخ‌دهندگان ،اجرای مقیاس لیکرت ،انتخاب گویه‌های ،گویه‌های مناسب ،روشهای تحقیق در علوم ،انتخاب موضوع ،اندازه‌گیری نگرشها ،نمره‌های مقیاس ،مجموع نمرات ،گویه‌های نامناسب ،گویه‌های برگزیده ،روشهای آماری ،پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ،مورد اندازه‌گیری ،تدوین گویه‌ها ،طراحی گویه‌ها

تهیه پرسشنامه و سایر ابزارهای سنجش،نقش مهمی در پژوهشهای علوم اجتماعی، مدیریت و علوم رفتاری ایفا می‌نمایند.مقیاس و پرسشنامه از جمله ابزارهای سنجش‌ هستند که گاه مترادف و یکسان در نظر گرفته می‌شوند.اگرچه اصطلاحات مقیاس و پرسشنامه قابل تبدیل به یکدیگرند،اما تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای بین شیوه‌های‌ ساخت و کار آنها وجود دارد.تهیه پرسشنامه یا مقیاس‌ها کار آسانی بنظر می‌رسد،با یک برنامه واژه‌پرداز طی یک روز پرسشنامه‌ای کاملا درخور توجه تنظیم کرد. علیرغم اینکه پاسخ دادن به این پرسشنامه کار مفرحی است ولی هیچ‌کس یا حداقل‌ طراحان آن،نتایج آنها را جدی نمی‌گیرند.پس می‌توان گفت تهیه پرسشنامه یا مقیاسی‌ که منجر به گردآوری داده‌های ارزشمندی شود،کاری دشوار است و هیچ پژوهش‌ خوبی را نمی‌توان بر اساس داده‌هایی که با کم دقتی گرد آمده‌اند استوار ساخت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.