Skip to main content
فهرست مقالات

فوبیای مدرسه (2)

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 34 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : فوبیای مدرسه، فوبیا، مدرسه، کودک، درمان، طفل، اضطراب، درمان فوبیای مدرسه، ترس، محرک

خلاصه ماشینی:

"ب-حساسیت‌زدایی در مدرسه:در روش حساسیت‌زدایی،شیوهء شرطی کردن معکوس به کار گرفته می‌شود، و مبتنی بر آن،محرکی قوی که با پاسخ‌ اضطراب‌گونه دانش‌آموز متعارض است،به‌ قصد تضعیف و حذف آن پاسخ عرضه‌ می‌شود،با این توجه که محرک جدید باید قوی‌تر از محرک‌های ترس‌زا باشد. هـ-مدل درمان سریع:مشخصهء اصلی این روش،اجبار کودک به حضور در مدرسه است که در صورت لزوم با توسل به‌ وسایل مادی اعمال می‌شود و فقط در صورتی که طفل بدون اظهار شکایت به‌ مدرسه برود،دریافت تقویت خواهد نمود. «درمان در تئوری قدرت»: در روش حاضر مانند روش پیشین برای‌ حاضر نمودن طفل در مدرسه از تهدید استفاده می‌شود،با این تفاوت که روش‌ درمان سریع بیان می‌داشت که کودک‌ تمایل به رفتن مدرسه دارد ولی باید بر ترسش‌ غلبه کند؛حال آنکه نظریه قدرت مدعی‌ است که کودک از ترس و سایر رفتارها برای‌ پیشبرد راه خود و حفظ قدرت خویش‌ استفاده می‌کند. همچنین می‌توان قبل از آغاز کار مدارس،در ارتباط با دانش‌آموزانی که به‌ کلاس اول ابتدایی باید وارد شوند،از مادران آنها دعوت به عمل آورده و توضیحات لازم را دربارهء مدرسه و نحوهء برخورد با فرزندانشان در حین انتقال به‌ مدرسه،ارائه نمود تا والدین به نوبهء خویش با توضیحی روشنگر برای اطفال خویش میزان‌ اضطراب جدایی را در آنان کاهش دهند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) اجمالا فارغ از نظریات مطرح شده در توجیه و درمان فوبیای مدرسه،نکات زیر در درمان فوبیای مدرسه قابل توجه می‌باشد: 1-به کودک فوبیک باید سریعا توجه‌ نموده و به درمان ترس و اقدام نمود چه‌ بی‌التفاتی به وی،هراس او را حادتر نموده‌ و امکان درمان را مشکل‌تر می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.