خلاصه ماشینی:
"اما آنچه که باید مطرح شود اینست که مهدهای کودک و کودکستانها،اثرات مهمی در پرورش اجتماعی دانشآموزان دارند،لذا کودکانی که از کودکستان به دبستان راه مییابند، این حالت انزوا را ندارند و یا کمتر بدان مبتلا هستند و اکثر آنها به راحتی در بدو ورود به مدرسه درصدد یافتن دوستانی برمیآیند،زیرا روابط اجتماعی و نحوهء ایجاد آنرا در محیط کودکستان آموختهاند و از این جهت دچار اشکال نمیشوند.
براساس همین توان تقلید پیشرفتهتر نسبت به دورهء قبل از دوسالگی که تقلیدی محدود بود،میتوان اذعان نمود که روابط معاشرتهای مربیان و والدین نیز مشمول این نوع تقلید واقع میشود و کودک از رفتار اجتماعی آنان نیز تقلید و تبعیت مینماید کودک در سنین 5/2 الی چهارسالگی،ضمن انجام بازیها بصورت دسته جمعی گاه نیز به انجام بازی در کنار دیگران میپردازد.
البته باید تلاش نمود که تعداد افراد شرکتکننده در بازی محدود باشد و مسئولیتی که به آنها واگذار میشود در حد توان آنها باشد،اگرچه مهدهای کودک میتوانند نقش مؤثری در تربیت اجتماعی کودکان داشته باشند،ولی آنچه که بعنوان نقاط ضعف میتوان برشمرد اینست که اولا:بدلیل آنکه تعداد مربیان موجود در مهد کودک محدود است، آنها نمیتوانند تماسهای فردی زیادی با کودکان داشته باشند،در حالیکه کودک در این سنین نیاز زیادی به اینگونه توجهات و مراقبتهای فردی دارد و ثانیا:آنچه باید بدان اذعان نمود اینست که هرچند که مربیان مهد کودک دارای حسن نیت فراوان و محبت وافر باشند،هرگز این محبتها نمیتواند جایگزین محبت مادر شود،ثالثا: در نتیجهء تغییر و تحولی که در اثر مرخصیهای مربیان و یا انتقال و استعفای آنان پیش میآید،کودک در مدت کوتاهی با چند مربی مواجه میشود."