Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت اجتماعی (مدارس)

نویسنده:

(3 صفحه - از 29 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی، کودک، تربیت اجتماعی، مدارس، اخلاق، دانش‌آموزان، تقلید، معلمین، پرورش، نقش بازیها در رفتار اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"اگرچه در این بحث،تربیت اجتماعی‌ را در مکانها و موقعیتهای مختلف مورد بحث‌ قرار دادیم و به تفکیک پیرامون آنها سخن‌ گفتیم،اما باید گفت که این امر به جهت‌ وضوح بیشتر انجام شده است و آنچه حق‌ مطلب را ادا می‌کند،اذعان به اینست که‌ همهء این عوامل و موقعیتها در شکل‌گیری‌ رفتار اجتماعی فرد مؤثر می‌باشد. در این سن کودک میل دارد که از افراد همسن خود تقلید کند و لذا در لباس پوشیدن در خوب و بد تلقی کردن‌ کارها و دوست داشتن چیزها و در علایق‌ خویش از آنها سرمشق می‌گیرد و اگر در این‌ سنین بتوانیم دوستانی را برای او انتخاب‌ نماییم که از نظر اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی ویژگیهای مثبتی را دارا باشند، گامی در راه پرورش صحیح اجتماعی فرزند برداشته‌ایم. گاه نقش خود را دارد و زمانی در نقش دوست خیالی خود ظاهر *وقتی اطفال در گروه کار می‌کنند،فعالتر عمل می‌نمایند و فداکاری نیز در بین آنان بیشتر دیده می‌شود و به این ترتیب‌ یک نوع پرورش گروهی در مدارس پدید می‌آید و کودکان‌ در عمل،اجتماعی بار می‌آیند. پیاژه نیز سن 2-4 سالگی را مرحلهء هوش تصوری مستقیم یا شهودی می‌نامد و معتقد است که در این سنین مسئلهء تقلید متفاوت یا تقلید در غیاب الگو پدیدار می‌شود 4 یعنی کودک در این مرحله‌ می‌تواند وقایع و اشیاء ملاحظه شده را در غیاب آنها،در ذهن خود مجسم نماید و احیانا آنها را تکرار نماید که به این تکرار عمل به صورت تجسمی،تقلید در غیاب‌ مدل یا تقلید متفاوت می‌گویند و براساس‌ همین توان تقلید است که بازیهای خیالی را انجام می‌دهد و خود نقشهای مختلف را ایفا می‌نماید که این نقشها می‌تواند شامل‌ نقشهای اجتماعی نیز باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.