Skip to main content
فهرست مقالات

نگرش چیست؟ و چگونه می توان نگرش ها را دگرگون ساخت

نویسنده:

(2 صفحه - از 16 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ناساز، اطلاعات ناساز توجه، اطلاعات ناساز توجه نشان، طرح ذهنی، سازمان طرح ذهنی فرد، قدر سازمان طرح ذهنی فرد، جذب اطلاعات ناساز، جذب، انگیزش، محرکهای ناساز

خلاصه ماشینی:

"حاصل کلام آنکه هرگاه مردم استعداد و کشش لازم،طرح ذهنی مناسب و انگیزش‌ داشته باشند،به اطلاعات تازه و ناساز با طرح‌های ذهنی خویش توجه نشان خواهند داد و سازمان ذهنی خود را در باب آن به‌ فعالیت درخواهند آورد. ) تغییر در باب«موارد»موجود در طرح ذهنی هرگاه اطلاعات ناساز،با مورد معینی از موارد موجود در طرح ذهنی متعارض شود، چه خواهد شد؛آیا مورد مزبر به تجدیدنظر فراخوانده می‌شود یا حذف می‌گردد؟مثلا اگر کسی این طرح ذهنی را داشته باشد که‌ «معلمان مذهبی،برخوردی انسان‌تر با شاگردان دارند و با آنان صمیمی هستند. »و با موردی مخالف این طرح مواجه شود،چه‌ خواهد کرد؟آیا او مورد مزبور را به‌ تجدیدنظر می‌گیرد و همچنان به طرح ذهنی‌ خود وفادار می‌ماند یا بیرون از این طرح، جای ویژه‌ای برای آن در ذهن خویش‌ می‌گشاید؟آیا طرح وی در سطح کاملا انتزاعی آن مورد تغییر قرار خواهد گرفت؟و بالاخره آیا اطلاع ناساز،در درون همان طرح‌ اما به منزلهء اطلاعی ناساز،ذخیره خواهد شد؟ عموما چنین است که به هنگام تعارض‌ یک اطلاع با طرح،اطلاع مزبور به منزلهء «استثناء»(یک مورد بد)در نظر گرفته‌ می‌شود و بدون آنکه مورد تجدیدنظر قرار گیرد(و خوب تلقی شود)در داخل همان‌ طرح نگهداری می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.