خلاصه ماشینی:
"کتاب حکایت ستمگران نیز بهعنوان برنامهء آموزشی تربیتی در مراحل تدوین، براساس یک الگوی منظم آموزشی شکل یافته و اینک در مقام تحلیل و نقد و ارزیابی،با ملاک قرار دادن موارد ذیل به بررسی و جستجو در جزئیات آن پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را مورد ارزیابی اصولی قرار میدهیم: 1-فراگیر محوری و درک نیازها و شرایط سنی دانشآموزان دورهء راهنمایی 2-اهداف امور تربیتی و موفقیتهای کتاب در وصول به آنها 3-بررسی آمادگیها و سوابق قبلی دانشآموزان در رابطه با اهداف کتاب 4-شیوههای تدریس و یادگیری 5-نیروهای انسانی لازم برای اجرای مفاد کتاب 6-تجهیزات و ابزارهای آموزشی 7-فضاهای لازم برای اجرای مفاد کتاب 8-نحوهء ارزیابی *** *تطابق روش و محتوای کتاب با ویژگیها و نیازهای روانی نوجوانان هر طرح آموزشی باید از ویژگی«فراگیر محوری»برخوردار بوده و مطابق خواستهها، نیازها و خصوصیات سنی فراگیران یا مخاطبین تنظیم شود.
برخی از روشهای کتاب همچون نقش داوری در خانهبازی، مناظره،گفتن بهترین جملات در برنامه پرواز در آسمان خیال و نوشته شدن نامها در همهء دفترها گفتهها و نکتهها،اجرای نقش در از قصه تا نمایش،برگزاری نمایشگاه،موفقیت در دست یافتن هرچه سریعتر پاسخها در برنامهء کار با قرآن و نیز حل جدولها و ارائه توانایی و قدرت هنری و ذوقی خود در تهیهء دفتر گفتهها و نکتهها از مواردی هستند که این نیاز را بخوبی پاسخ گفته و جلوهای خاص از تواناییها و استعدادهای نوجوان را در معرض دید دیگران قرار میدهند."