Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت اجتماعی (در دوران نوجوانی)

نویسنده:

(3 صفحه - از 22 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : نوجوان، اجتماعی، تربیت اجتماعی، مربی، تربیت اجتماعی نوجوان، معلمان، تربیت اجتماعی تربیت اجتماعی، دانش‌آموزان، آموزش، مدرسه

خلاصه ماشینی:

"لذا در بررسی مدارس گوناگون،به این‌ تجربه دست یافته‌ایم که اگر معلمان و دست‌اندرکاران یک مدرسه خود به این‌ مسائل توجه داشتته و توانسته‌اند الگویی‌ خوب برای دانش‌آموزان باشند،رفتارهای‌ فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نیز از رفتارهای آنها تأثیر پذیرفته است و بالعکس‌ مدارسی که برخی از معلمان آن،ویژگیهای‌ لازم جهت برخوردهای صحیح اجتماعی را نداشته‌اند و نتوانسته‌اند روابطی خوب را با دانش‌آموزان برقرار سازند و بجای بهره‌گیری‌ از روشهای سودمند تربیتی همچون دادن‌ پند و موعظه و یا تربیت غیر مستقیم و یا طرح‌ ضعفهای اخلاقی دانش‌آموزان در داستانها و شیوهء برطرف ساختن آنها بطریق صحیح‌ اقدام نمایند،سعی کرده‌اند که آرامش‌ مدرسه را از طریق اعمال فشار و برخوردهای‌ غلط با دانش‌آموزان حفظ نمایند. اینها یقینا الگوهای نامناسبی جهت پرورش جنبهء اجتماعی دانش‌آموزان می‌باشند و باید بدانند که مستقیم و یا غیر مستقیم،روابط اجتماعی دانش‌آموزان را به مسیر غلطی‌ سوق داده‌اندمعلمی که بی‌مورد پرخاش‌ می‌نماید و یا بر سر دانش‌آموز داد می‌زند و شخصیت او را در حضور دوستانش به هیچ‌ می‌گیرد،آیا روش برخورد اجتماعی او،خود تأثیر منفی در رابطه با پرورش جنبهء اجتماعی‌ دانش‌آموز را در پی نخواهد داشت؟و آیا پرخاشگری نسبت به دیگران را به‌ دانش‌آموزان عملا آموزش نمی‌دهد؟ بهره‌گیری از گروه همسالان‌ در تربیت اجتماعی نوجوان در دورهء بلوغ بیش از هر دورهء دیگر برای گروه همسن خود ارزش و اهمیت‌ قائل است و نفوذ و تسلط گروه بر افراد در این دوره نفوذی عمیق است و رفتار اعضای‌ گروه در حد گسترده‌ای توسط گروه،تحت‌ کنترل قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.