خلاصه ماشینی:
"توصیه و پیشنهاد بطور حتم این شاگرد مشکلی دارد و باید مشکل او را حل کرد ولی چاره چیست؟ شاید بررسی وضع خانوادگی و روانی او در *بهتر است از توصیههایی که کمکی به حال شاگرد نمیکند و از حدود قدرت و امکانات مدرسه خارج است،خودداری شود.
در ضمن علاوه بر داشتن فرصت کافی برای مطالعهء شاگرد،تجارب اندوخته شده از دورهای است که میتواند پایهگذار شخصیت شاگرد در زندگی آتیهء او باشد و جمعآوری همین اطلاعات و وقایع دورهء ابتدایی است که میتواند در سطح متوسطه -که شاگرد با انواع مختلف معلمان سروکار دارد-مورد استفاده قرار گیرد.
حال این سئوال مطرح میشود که واقعهنویسی چه موقع و چند وقت یکبار باید انجام شود؟ جواب کامل به این سؤال مشکل است، ولی بهترین پاسخ آن است که هروقت حادثهای اتفاق افتاد که آن هم نمونهای از ساختمان شخصیتی شاگرد است،میتوان ثبت کرد."