Skip to main content
فهرست مقالات

پیشگیری از انحرافات اخلاقی از طریق توجه به تکالیف درسی

نویسنده:

(5 صفحه - از 32 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : تکالیف، دانش‌آموزان، معلم، تکالیف درسی، توجه به تکالیف درسی، انحرافات اخلاقی از طریق توجه، پیش‌گیری از انحرافات اخلاقی، نمرات، والدین، کودک

خلاصه ماشینی:

"نمرات درسی وسیله‌ای جهت‌ کشف مشکلات نمرات درسی که شاگرد پس از انجام‌ تکالیف خود و با پاسخ دادن به درس در کلاس اخذ می‌کند،گاه می‌تواند وسیله‌ای‌ برای کشف مشکل دانش‌آموز به حساب‌ آید،مثلا دانش‌آموزی که همیشه در سر کلاس نمرات خوبی کسب می‌کند،و معمولا نمرات او بالای 16 است چنانچه به‌ یکباره نمرات او تنزل نماید و فرضا تا حدود یازده و دوازده تقلیل یابد،و این امر در مورد سایر دورس نیز تسری یابد،بیانگر آن است‌ که دانش‌آموز با مشکلی مواجه شده است، معلمانی که با دقت وضعیت درسی‌ دانش‌آموزان را مورد ملاحظه قرار می‌دهند، نسبت به پیدایش این قبیل تغییرات بسیار حساس می‌شوند،و از تقلیل نمرات به عنوان‌ نشانه‌ای که حالت ویژهء شاگرد را ترسیم‌ می‌نماید،بهره می‌گیرند. 1- تدریس مطلوب نظر به اینکه تکالیف درسی برای فهم‌ بهتر درس به دانش‌آموزان محول می‌شود و دانش‌آموز آنگاه قادر است که آنها را به‌ خوبی انجام دهد که درس معلم را خوب‌ فهمیده باشد. و یا اگر نمرات دیکتهء دانش‌آموزی معمولا در حد بالاتر قرار دارد، برای تشویق او گاه می‌توان به جای تکلیف‌ درسی،تصحیح برخی از دیکته‌های‌ دانش‌آموزان را به او محول نمود،زیرا که به‌ هنگام تصحیح،او کلمات را مرور می‌نماید، کلمات غلط را مشخص کرده و صحیح آنها را می‌نویسد،و این خود نوعی یادگیری‌ است و یا برای تشویق این‌گونه افراد می‌توان‌ تکالقف کمتری از ایشان خواست،تا این امر موجب تشویق دیگران به فرا گرفتن بهتر درس شود،مثلا اگر دانش‌آموزان بدانند که‌ چنانچه نمرهء دیکتهء آنان نوزده و بیست بشود، آنها باید به جای دو مشق،یک مشق‌ بنویسند،تلاش خواهند نمود که با خواندن‌ بهتر درس،نمرهء خوبی بگیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.