Skip to main content
فهرست مقالات

چگونه می توان کودکان و نوجوانان را فهمید؟ (4)

نویسنده:

(2 صفحه - از 14 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : کودکان و نوجوانان ،فهم ،بزرگسالان ،مدلهای ،فهم رفتار کودکان و نوجوانان ،رفتار ،تحول ،روان‌شناسان رشد و تحول ،فهم معنای خاص رفتارهای کودکان ،داوری ،ارگانیسمی ،نظریه‌های روان‌شناسان رشد و تحول ،می‌توان کودکان ،داوری اخلاقی کودک ،توانایی‌های ،نسبت به رفتار اخلاقی ،موازات بروز تحولی معین ،فهم کودکان و نوجوانان ،نظریه‌های روان‌شناسان ،تواناییهای کودکان و نوجوانان ،وضعیت کودک مورد فهم ،مکانیستی ،فهمیدن رفتار ،عاطفی ،بهره ،قانونمندیهای معین علمی ،ارگانیسمی به فهم پرداخت ،تحول در فهم کودکان ،مدلی شناختی مورد فهم ،مدلهای ارگانیسمی

خلاصه ماشینی:

"تفاوتهای عمدهء میان کودکان و نوجوانان‌ با بزرگسالان در دو جنبه،قابل ملاحظه‌ @برای فهمیدن رفتار دیگران، نمی‌توان به قرار دادن آن در قانونمندیهای معین علمی اکتفا کرد،بلکه باید از سایر توانایی‌های خویش همچون‌ «همدلی»و«هم‌احساسی»با کودک و نوجوان نیز بهره‌ گرفت. به عبارت دیگر برخی از رفتارهای کودکان را می‌توان با تأکید بر عوامل و عناصر مؤثر محیطی مورد فهم قرار داد(مکانیستی)و آنها را به منزلهء واکنشهایی شرطی شده در *کودکان و نوجوانان،در جریان تحول یافتن هستند و به‌ موازات بروز تحولی معین در جنبه‌های مختلف،ممکن است‌ تغییراتی در رفتارها و حالات‌ خویش نشان دهند. به‌ عبارت دیگر مسئله این است که آیا«داوری‌ اخلاقی»کودک و«رفتار اخلاقی»وی‌ همسنگ و همعنانند؟شواهدی بر نفی این‌ توازی میان داوری و رفتار وجود دارد و لذا با دانستن نحوهء داوری اخلاقی کودک یا نوجوان در مرحله‌ای معین از تحول، نمی‌توان نسبت به رفتار اخلاقی وی فهمی به‌ دست آورد،بلکه اگر بیش از حد به جنبهء داوری تکیه کنیم،نسبت به رفتار اخلاقی‌ وی دچار سوءفهم نیز خواهیم شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.