خلاصه ماشینی:
"تفاوتهای عمدهء میان کودکان و نوجوانان با بزرگسالان در دو جنبه،قابل ملاحظه @برای فهمیدن رفتار دیگران، نمیتوان به قرار دادن آن در قانونمندیهای معین علمی اکتفا کرد،بلکه باید از سایر تواناییهای خویش همچون «همدلی»و«هماحساسی»با کودک و نوجوان نیز بهره گرفت.
به عبارت دیگر برخی از رفتارهای کودکان را میتوان با تأکید بر عوامل و عناصر مؤثر محیطی مورد فهم قرار داد(مکانیستی)و آنها را به منزلهء واکنشهایی شرطی شده در *کودکان و نوجوانان،در جریان تحول یافتن هستند و به موازات بروز تحولی معین در جنبههای مختلف،ممکن است تغییراتی در رفتارها و حالات خویش نشان دهند.
به عبارت دیگر مسئله این است که آیا«داوری اخلاقی»کودک و«رفتار اخلاقی»وی همسنگ و همعنانند؟شواهدی بر نفی این توازی میان داوری و رفتار وجود دارد و لذا با دانستن نحوهء داوری اخلاقی کودک یا نوجوان در مرحلهای معین از تحول، نمیتوان نسبت به رفتار اخلاقی وی فهمی به دست آورد،بلکه اگر بیش از حد به جنبهء داوری تکیه کنیم،نسبت به رفتار اخلاقی وی دچار سوءفهم نیز خواهیم شد."