Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق اسلامی: اقتدار روح

نویسنده:

(4 صفحه - از 4 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : روح، خلافت، خدا، اراده، گناه، خلیفة الله، خداوند، سلطه، تخلف، تشریعی

خلاصه ماشینی:

"همانگونه‌ که اراده روح بر اعضا تخلف‌بردار نیست، اراده تکوینی خداوند موجودات نیز قابل‌ تخلف نمی‌باشد،و آفرین بر آن زبانی که‌ بدین جمله گویا شد که: «من عرف نفسه فقد عرف ربه»-هرکه‌ خود را شناخت،خدای خویش را شناخته‌ است. در اینجا لازم است به نکته مهمی اشاره‌ کنم و آن این است که بین تسلط روح بر اعضا و تسلط خدا بر موجودات دو تفاوت‌ اساسی وجود دارد؛اولین تفاوت این است‌ که امکان دارد روح انسان به بعضی از امور فرمان دهد اما اعضا فرمان نبرند،مثلا پاره‌ای از آنها فلج باشند و از عهده دستور برنیایند. بعضی گمان می‌کنند که تنها انبیا و ائمه‌ علیهم السلام خلیفة الله هستند و سایر انسانها از رسیدن به مقام خلیفة اللهی محرومند؛ خیر،اینگونه نیست همین روحی که مورد بحث ماست،خلیفة الله است و اصولا خداوند بشر را نیافرید مگر اینکه خلیفة الله‌ شود. مطالبی که گفته شد،مقدمه‌ای بود برای نقل روایتی از حضرت علی علیه السلام‌ که حضرت در آن میزان عظمت و بزرگی‌ گناهان را بیان می‌فرماید: علما در تصانیف خویش ضمن معرفی‌ گناهان کبیره ارتکاب آنها را مسقط عدالت‌ انسان می‌شمرند و پس از بیان گناهان صغیره‌ نیز می‌گویند که اصرار بر این سنخ گناهان نیز آدمی را از عدالت ساقط می‌کند. »خداوندا،اگر روزی محیط وجود من مرتع و چراگاه شیطان‌ گردید،قبل از آنکه گناهانم سبب غضب و *حضرت علی علیه السلام‌ می‌فرماید:بزرگترین گناه، گناهی است که انسان آنرا کوچک پنداشته و بی‌اعتنا از کنار آن بگذرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.