Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم تربیت (1)

مترجم:

(4 صفحه - از 12 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت رسمی، معلم، مسئولیت، دانش‌آموز، فعالیتهای تئوریکی، تئوریکی، فعالیتهای تئوریکی و فعالیتهای عملی، تربیت رسمی و غیررسمی، جریان تعلیم و تربیت رسمی، جنبه‌های تئوریکی

خلاصه ماشینی:

"بنابراین فعالیتهای مطرح‌شده در دیاگرام فوق(تئوریکی-عملی)فعالیتهایی‌ هستند که نهایتا یک فرد تربیت‌شده به‌ عنوان یک انسان باید آن را انجام بدهد و این فعالیتها شامل دو عنصر مهم عمل و مشاهده هستند. اما در این‌ قسمت باید اذعان داشت که بین منبع این‌ دو فعالیت(عمل و مشاهده)که همان‌ فعالیتهای تئوریکی و فعالیتهای عملی‌ هستند گرچه در ظاهر و براساس مقتضیات‌ هرکدام جدایی وجود دارد اما بین هردوی‌ آنها ارتباط اجتناب‌ناپذیری وجود دارد،چرا که در فعالیتهای عملی(ایجاد تغییرات)اگر آگاهی در مورد حقایق موجود در آن فعالیت‌ (جنبه‌های تئوریکی)و آشکارسازی آن‌ حقایق وجود نداشته باشد آن فعالیت، فعالیتی است بی‌هدف و بدون منظور(یعنی‌ مشاهده و آشکارسازی حقایق موجود در انجام یک عمل اگر وجود نداشته باشد آن‌ عمل بیهوده و بی‌هدف است). در اینجا یک کشاورز برای اخذ نتیجه مجبور است‌ فعالیتی داشته باشد آنهم در کانال منظم و سیستماتیک،اما ممکن است فردی هم باشد که بدون انجام چنین فعالیتی به مواد غذایی‌ دست‌یابد یعنی این فرد ممکن است زندگی‌ خود را از طریق میوه‌ها و ریشه‌های خوردنی و گوشت حیوانات وحشی و آزاد تأمین کند و حتی به ارتزاق از چنین روشی راضی هم‌ باشد و به کافی بودن آنهم معتقد باشد اما مشکل مهمی که او با آن روبروست این‌ است که اگر کیفیت و روش دست‌یابی به‌ آن غذاها تغییر کند چه باید بکند و او در این‌ حالت مجبور است جهت تغییر در کیفیت و روش دستیابی به غذا به نفع خود و مطابق‌ مقتضیات زندگی خویش به فعالیت دست‌ بزند و تنها از طریق فعالیت اوست که‌ در کیفیت مطلوب غذاها و روش رسیدن به‌ آن غذا به نفع او تغییراتی ایجاد می‌شود،در حالت اول فرد فوق از طریق کانالهای غیرمنظم و غیرسیستماتیکی به ارتزاق مشغول بود اما مقتضیات زمان او را واداشت که از طریق‌ کانالهای منظم تغییراتی را در کیفیت فوق‌ ایجاد کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.