Skip to main content
فهرست مقالات

اقسام توحید

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (12 صفحه - از 11 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : توحید، عبادت، اقسام توحید، صفات، خدا، توحید ذاتی، توحید در عبادت، معتزله، توحید صفاتی، شرک، ذات، قرآن، اشاعره، توحید صفاتی و توحید افعالی، قرآن کریم، توحید افعالی، اسما، معتزله قائل به توحید صفاتند، افعالی، خداوند، شیعه، باب اقسام توحید، ربوبیت، اسما و صفات، معنای توحید ذاتی، معنای عبادت توحیدی، معنای توحید صفاتی، معنای توحید، معنای توحید افعالی، مشرکان

خلاصه ماشینی: "چیزی که هست، «یک بنا» بیش‌تر در این بنا دخالت نداشته است و بعضی مثل مجلسی می‌گویند: دلیل عقلی کافی بر توحید ذاتی نداریم، و تعبدا و به حکم قرآن و روایات می‌پذیریم؛ ولی لطیف‌ترین مراتبش همان است که وجود حقیقی منحصر به او است؛ ثانی ندارد؛ به عدد در نمی‌آید و نمی‌توان گفت او یک موجود و فلان شی‌ء هم موجود دیگر است؛ زیرا در مرتبة ‌آن موجود دیگر هم هست‌: ره عقـل جـز پیچ در پیچ نـیست ‌ بـر عـارفان جـز خدا هیـچ نیست‌ تـوان گفتن ایـن ‌با حقایق شناس ‌ ولــی خـرده گـیرند اهـل قیــاس‌ کـه پـس‌ آسمان و زمـین‌ چیستند بــنی‌آدم و دیــو و دد کـیـستـنـد پـسندیده پرسیـدی‌ ای‌ هوشمند بـگویــم جـوابت گـر آیـد پسنـد که هامـون و دریـا و کوه و فلک ‌ پـری و آدمــیزاد و دیـو و مـلک‌ همه هرچـه هستند از آن کم‌ترند کـه بـا هستی‌اش نـام هستی بـرند عظیم است پیش تو دریا به مـوج ‌ بـلند است خـورشید تابان به اوج‌ ولی اهـل صـورت کجا پـی برند کــه اربـاب مـعنا به مـلـکی درند که ‌گر آفتاب است یک ‌ذره نیست ‌ وگر هفت دریاست‌ یک‌ قـطره نیست‌ چـو سـلطان عـزت علم برکشد جـهان سـر به جـیب عدم درکـشد در آثار دینی وارد شده که معنای الله‌اکبر، الله‌اکبر من ان‌ یوصف است. (به عبارت دیگر، اگر آن‌ها را رب‌النوع ـ چنان که مشرکان قائل بودند ـ بدانند و خداوند را فقط خالق بدانند و ربوبیت را از آن ستاره یا خورشید یا بت که مظهر و هیکل و طلسم رب‌النوع است بدانند، شرک است؛ ولی اگر قائل به رب‌العالمین باشند و همه چیز را مجری قضا و قدر رب‌العالمین بدانند، این اعتقاد شرک نیست؛ اما این‌که در عمل حتی با این‌گونه اعتقاد نباید سجود یا قربانی یا دعا یا تسمیه را برای غیر خدا کرد، تکلیف فرعی است و عقیده‌ای‌ نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.