Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه در اسلام (6)

نویسنده:

(1 صفحه - از 5 تا 5)

کلید واژه های ماشینی : شر ،ادراک ،جهان ،ایمان ،خدائی ،حسی ،خیر ،تصور ،اعمال نیک ،زیبا ،عقیده ،معرفت نسبت بیک حقیقت ،عالم آکنده از شرور ،مشاهده ،معرفت عقلی ،آخرت قابل ادراک حسی ،حقیقت ،معرفت عقلی و حسی ،مشاهده حسی در آخرت ،حقیقت ایمان ،حقیقت حق‌تعالی در دنیا ،خیر محض ،تصور فضای تن ،ادراک عقلی ،معرفت حسی ،شرور و دشمنانی ،تصور جهان ،شر در عالم ،شر دست ،زیبا چشم

خلاصه ماشینی:

"-اگر این عالم آکنده از شرور است‌ آیا باید بجهان دیگر امیدوار بود یا آنکه بایستی وجود آنرا انکار کرد و یا آنکه آن جهان نیز دنباله و مشابه این عالم است؟ شاید جهان پر از خیر و نیکی باشد و شروری که ما در عالم مشاهده میکنیم نتیجه احساسات ما است حال که تناقض‌ بیانات حضرت آقای شیخ بهاد الدین محلائی در پیرامون مقاصد دینی‌ اتفاق پیغمبران دلیل قطعی‌ بوجود صانع عالم است بقیه از شماره قبل بلکه معرفت عقلی و حسی دو نوع متبائنند که هریک‌ در حدد نوعی خود افراد مختلفه‌ای از حیث کمال و نقص دارد و هیچ فردی از نوع معرفت عقلی هرچند کامل باشد و بمرتبه‌ مشاهده برسد داخل در حد معرفت حسی نخواهد شد،پس‌ معرفت عقلی هرچند در آخرت صورت کمال پذیرد تا بنحو مشاهده رسد باز مضاد با مشاهده حسی است،و این دوگونه‌ معرفت نسبت بیک حقیقت مجتمع نشوند،لاجرم ایمان یکی‌ از این دو خواهد بود الی آخر آنچه ذکر مینماید که مناسب با طرز بحث ما نیست)ممکن است گفت تضاد دو نوع ناشی از ادراک تضاد درمدرک است،چون حقیقت حق‌تعالی در دنیا مجرد از لوازم رؤیت‌ مثل جهت،و حیز،و سایر عوارض مادی که در ادراک حسی لازم است‌ ادراک شده و بمقتضای برهان عقلی این نحو معرفت نسبت‌ بوی حاصل گشته،حالا اگر بر فرض محال در آخرت قابل‌ ادراک حسی باشد آن ادراک عقلی که متضمن تجرد مدرک‌ بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.