خلاصه ماشینی:
"نویسنده نه معنی تقیه را دانسته و نه مورد آنرا فهمیده است و ثانیا شیعیگری را که پیروی از اصل اسلام است مردد فیمابین سیاست و دین پنداشته و نفهمیده که تشبع یعنی چه و شیعه چه میگفته و اکنون چه میگوید؟!اما درباره معنی تقیه و مورد آن آنچه لازم بود نوشتیم چیزی که در اینجا لازم است تذکر داده شود و نفهمی نویسندهء داوری را برای خوانندگان گرامی روشن نماید آنست که نویسنده داوری چنین پنداشته که گفتههای شیعه همهاش در خفا بوده و در نهان پوشیده میمانده است درحالیکه عقاید شیعه اصولا و فروعا در زمان بنی امیه و بنی عباس آشکار بوده و همه کس میدانستند که شیعه چه میگوید و بهیچوجه عقاید شیعه مستور نبوده است چیزی که مایه تقیه بوده عناد و لجاجت سران بنی امیه و بنی عباس بوده که با خاندان پیغمبر میداشته اند زیرا همیشه از پیشرفت کار پیشوایان گرامی در هراس میبودهاند و میترسیدند که احساسات عمومی متوجه اهل بیت عصمت و طهارت شده و انگیزه سقوط زمامداران قلابی شوند این بود که پیروان ائمه اطهار را به بهانههای جزئی میگرفتند و حبس میکردند یا میکشتند و ائمه اطهار علیهم السلام هم به پیروان خود دستور میدادند که تقیه کنند و خودشانرا در نظر آن بدگوهران به تشیع معرفی ننمایند تا بدین وسیله از آسیب و گزند محفوظ بمانند این بود راز تقیه در آنزمان و الا عقاید شیعه در آن اوان بر هیچکس پوشیده نبود و همه میدانستند که شیعه چه میگوید و عقاید آنان چه بوده است؟!"