Skip to main content
فهرست مقالات

ادیان پیش از اسلام ایران

نویسنده:

(5 صفحه - از 9 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : دین ،مزدا ،ایران ،اهورا مزدا ،زردشتی ،اهورا ،وندیداد ،فارسی ،ادیان پیش‌از اسلام ایران ،هندوها ،آریا ،اوستا ،تقدس ،مزدا پرستان ،شریعت ،مرده ،تاریخ ،دعوی ،تاریخ قدیم ایران ،مقدس اهورا مزدا ،زن ،مزدا پرستان ایران ،آتش ،اروپا ،کتاب ،مزداپرستان ،شریعت زردشتی ،شاش ،زبان ،زمین

خلاصه ماشینی:

"هر قدر مزدایسنی مقدس‌تر بود حمله دوها بمرده او بیشتر میشد مرده بیچاره از مس دو هابکلی نجس میشد و آنانی که اطراف مرده بودند و مرده‌کش‌ها همه نجس میشدند و لازم میشد همه غسل نزدیکی به میت بکنند اول با شاش گاو نر و بعد با آب و نجاست میت رفع نمیشد مگر اینکه گوشت جسم او را دو مخلوق بسیار مقدس اهورا مزدا یعنی سگ و کرکس بخورند در عصر ساسانی سه ولایت دو پرست ایران یعنی توران و مازندران و گیلان مانند سایر ایرانیان اهورا پرست بودند و دوهای شمال برای تحصیل غذای روحانی به ملک دو پرست‌ که هندوستان است پرواز کردند اما تاکنون نام دیوهای‌ مازندران باقی مانده و اجسام زمینی با شاخ و دم تصور شدند- در وندیداد مازندران مازنیه است و گیلان ورن-در تبدیل‌ حروف از زبان اوستا بفارسی حرف واو ورن تبدیل بگاف‌ شده مثل ویشتاسب اوستا که در فارسی گشتاسب شده و لفظ ور از تبدیل به گراز گردیده و حرف راء اوستا تبدیل بلام‌ شد پس ورن گلن و با اشباع کسره گاف و فتحه لام یاء و الف تولید گردیده گیلان شد ثنویت در وندیداد مزداپرستان ایران به توحید رسیدند و اهورا را خالق ارواح صالح‌ و طالح دانستند و دوها هم مخلوق‌ اهورا مزدا بودند در گاتها(مناجات)زردشت هم که حصه‌ اول اوستا است تصریح به مبدء اصلی بودن اهرمن نیست اما همان باب اول وندیداد اهرمن را که رئیس دوها است مبدء اصلی شر و رقیب اهورامزدا قرار داده که اهورا مبدء و خالق‌ خیر و اهرمن مبدء و خالق شر است و در تمام کتاب آن رقابت‌ دو مبدء باقی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.