خلاصه ماشینی:
"گردید در زمینه وضوء که یک حکم مقدماتی صاف و سادهای بود اختلافات ریشهدار عجیبی بوجود آمد که تا هنوز هم دنباله دارد این دو سطر عبارت واضح قرآن اکنون یک کتاب بزرگی بقطر صدها صفحه شده که هزارها نقطه اشکال و احتیاط و اقوی و و و در آن پدید گردیده،اختلافات رئیسی مسائل وضوء را در ضمن شرح دورههای مسلسل فقه مطابق فهرستی که قبلا تنظیم کردیم با علل اساس آن توضیح میدهیم راجع بغسل جنابت در قرآن مجید دو جمله وارد است 1-در سورهء مائده دنبال همین آیه وضوء میفرماید اگر شما جنب هستید تطهیر کامل کنید(شستشوی کامل) 2-در سوره نساء،ای مؤمنین در حال مستی بنماز نزدیک نشوید تا بخود آئید و بفهمید چه میگوئید و در حال جنابت بمحل نماز(مسجد)نروید مگر برای عبور(نه برای توقف و نماز خواندن)تا غسل کنید اغتسال و اطهار در زبان عربی معنی شستشوی کامل و تمام میدهد که شامل تمام بدن باشد و این در صورتیستکه از فرق سر تا کف پا شسته شود که میزان غسل است در اینجا از نظر عرف و لغت فرقی میان غسل و وضوء هست و هم از نظر سنت و رفتار پیغمبر اما از نظر عرف و لغت برای اینکه قرآن غسل را بلفظ تطهیر و اغتسال بیان کرده بطور کلی و در زمینه آن شرح و بسطی و دستوری نداده ولی در مورد وضوء این لفظ معروف فقهی استعمال نشده و آنرا بطور تفصیل و بعنوان شستن تعبیر نموده زیرا در موضوع غسل عربها سابقه داشته و از تعلیمات پیشین آنرا میدانستهاند و میفهمیدند که غسل و تطهیر بمعنی تن شوئی کامل است"