خلاصه ماشینی:
"اگرچه صورت و آثار و صفات آب قابل مقایسه با تعین و آثار دو عنصر اولی نیست ولی پیدایش موجود ثالث در درون نفس عمل ترکیب دو عنصر مزبور که با کمیت و کیفیت مخصوص صورت هگرفته مندرج است-علیهذا این نکته فراموش شده مهم را باید در نظر داشت که دین و جزا علی الدوام در سرتاسر عالم مستقر و بر اثر بروز تحولات و ظهور انجام مراسم ترکیبات آثار حتمیه و جزای خللناپذیر طبیعی نمودار و آشکار گردد.
این یکی از نوامیس لا یتغیر این عالم؟؟؟است که بر اثر انجام مقدمات باقتضاه کمیت و کیفیتهای معموله نتائج حتمیه نمودار شود چه بدون جزا و دین بروز کمالات عالیه و یا ظهور نتائج غیر قابل امکان خواهد بود زیرا اولا میدانیم که طفره در عالم طبیعت محال و جز از راه نظم و ترتیب مراتب مقدمات و نتائج ظاهر نگردد و ثانیا بر اثر ادامه این رشته منظم طبیعی و ترکیب اجزاء و افعال با چگونگی خاص متصل یوم الجزا برقرار و نتیجه خللناپذیر اعمال که بروز نتائج و آثار جدید است در جهان محسوس نمایان و آشکار گردد چنانکه فرمود (و تری الجبال تحسبها جامدة و هی تمومر الحساب صنع الله الذی اتقن کل شیئ و هو علیم بما تفعلون)."