Skip to main content
فهرست مقالات

ابوالعباس نجاشی و عصر وی

نویسنده:

(17 صفحه - از 10 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : نجاشی ،اهوازی ،ابو الحسن احمد بن‌محمد ،ابن نوح ،بن نوح ،مشایخ ابن نوح ،ابو محمد حسن بن حمزه ،ابو یعلی محمد بن حسن ،ابو الحسن احمد بن‌محمد بن‌احمد ،الحسن احمد بن‌محمد بن موسی ،محمد حسن بن حمزه حسینی ،حسن بن حمزه ،محمد بن حسن بن حمزه ،بن حسن بن حمزه جعفری ،ابو العباس احمد بن‌علی نجاشی ،روایت ابن نوح ،ابو جعفر محمد بن‌علی بن‌احمد ،حسن ،تاریخ ،الحسن احمد بن‌محمد بن هارون ،محمد بن‌احمد بن‌محمد بن سنان ،ابو محمد حسن بن‌محمد ،اشتباه ،محمد بن‌احمد بن داود قمی ،احمد بن‌محمد بن رمیم ،ابو علی احمد بن جعفر ،سماع ،ابو عبد الله ،احمد بن‌محمد ،حسن بن حمزه حسینی طبری

خلاصه ماشینی:

"و ظاهرا شیخ مفید که از مهمترین شیوخ نجاشی و در بغداد ساکن بوده و از افراد«شیخونا» می‌باشد که در کلام نجاشی واقع شده و در نتیجه مفید در سال 356 با حسن بن حمزه طبری‌ ملاقات کرده است بنابر این،احتمال دوم که تصحیف خمسین بر ستین در کلام منقول از مفید باشد،بعید خواهد بود و ظاهر تعبیر«شیخنا»در کتاب لمح البرهان استادی طبری است نسبت به‌ مفید و اگر«ستین»را محرف«خمسین»بدانیم سن شیخ مفید-مولود 336 یا 338-در تاریخ‌ تألیف رساله 15 یا 17 سال میشود و این امر تأیید میکند که«ستین»مصحف نیست،پس ظاهرا حسن بن حمزه در سال 363 حیات داشته و کلمه«خمسین»در جمله«مات فی سنة ثمانی‌ و خمسین و ثلاثمأة»در کتاب نجاشی یا محرف«ستین»است و یا نجاشی خود در تاریخ مذکور دچار اشتباه شده،مثلا تاریخ ابو محمد حسن حسینی برادر زاده طاهر را سهوا برای طبری نیز ثبت‌ کرده است و جای شگفتی است که علامه عالی مقام حاج شیخ آقا بزرگ تهرانی اعلی الله مقامه در اعلام الشیعة وفات حسن بن حمزه را در سال 358 ضبط کرده و در آخر شرح حال وی کلام شیخ‌ مفید را از اقبال آورده و فرموده منظور مفید بطور جزم از ابو محمد حسینی،همین شخص مورد ترجمه‌ است و به منافات کلام مفید با تاریخ مذکور توجه نداده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.