Skip to main content
فهرست مقالات

نهج البلاغه: علی لسان الحق (44)

نویسنده:

(1 صفحه - از 3 تا 3)

کلید واژه های ماشینی : جمع مغایب مذکر فعل، جمع اسم فاعل خبرش علی، فعل، حق، علی لسان الحق، یوسف، مفعول، فعل ماضی، فاعلش، متکلم مع‌الغیر از فعل ماضی، فاعلش اباهم مفعول عشاء مفعول، دفاع، جائوا، مجرور تصفون جمع مخاطب مذکر، اسمش ذهبنا متکلم مع‌الغیر، فعل و مفعول الذئب فاعلش، میهن، صبر، خواب، جمع، فعل ماضی فاعل، اسمش، خبرش، مفعولش صبر خبر، صبر خبر مبتدای محذوف جمیل، مذکر فعل ماضی، فرار، جائوا جمع، جمع مخاطب مذکر از فعل، فعل مضارع

خلاصه ماشینی: "چه شده‌ شما را ادوای شما چیست اعلاج و طبیب شما کدام است(با طبیعت و سرشت شما چیست)این قوم مردمانی امثال شما هستند!آیا این حد گفتار بی‌علم؟آیا این اندازه عفت بدون تقوی(یا غفلتی که منشاء آن‌ بی‌تقوائیست)؟آیا اینقدر طمع خام بی‌استحقاق؟ تفسیر سوره یوسف (34) بقلم آقای محمد باقر کمرة حال خواب معنوی که عبارت از غفلت باشد از آنها صادر شده و چون از معصیت فارغ شدند مانند این است که از خواب بیدار شدند و علامت‌ وجود ایمان در معصیتکار این است که بعد از خروج از معصیت و بیداری فورا پشیمان گردد و آثار ندامت و توبه در او ظاهر شود چنانچه‌ اگر شخص خواب از روی بیشعوری بغلطد و ظرف بلور یا چینی خود را بشکند وقتی بیدار شد و فهمید نادم و پشیمان است اما گنهکاریکه بعد از گناه هم حالت پشیمانی و ندامت در او نباشد بلکه حال رغبت و توجه بتکرار معصیت در او حکمفرما باشد این از ایمان یکدمی او بهره است و باید در زمره کفار محسوب شود و جائوا اباهم عشاء یبکون قالوا یا ابانا انا ذهبنا نستبق و ترکنا یوسف عند متاعنا فاکله الذئب فما انت بمؤمن لنا ولو کنا صادقین و جائوا علی قمیصه بدم کذب قال بل سونت‌ لکم انفسکم امرا فصیر جمیل و الله المستعان علی‌ ما تصفون."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.