Skip to main content
فهرست مقالات

نهادهای راهنمای فهم قرآن (2)

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (20 صفحه - از 101 تا 120)

کلیدواژه ها : فهم قرآن ،تفسیر ،مبانی کلامی تفسیر ،‌ فلسفة تفسیر ،نهادهای راهنمای فهم ،فطرت نمونی ،‌حکیمانگی ،انسجام درونی ،سامانمندی برونی ،غایتمندی و سنجش فهم

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،نهاد حکیمانگی و فطرت نمونی ،اثبات فطرت نمونی آموزه‌های قرآن ،نهاد ،فهم ،حکیمانگی ،حکیم ،حکمت ،نهادهای راهنمای فهم قرآن ،امهات نهادهای فهم کتاب الهی ،عقل ،فطرت نمونی ،حکم ،زبان قرآن ،معرفت ،خدا ،آموزه‌های ،حکیمانگی و فطرت نمونی تقدیم ،کتاب ،نهاد حکیمانگی ،خرد ،تفسیر ،کلام ،دینی ،نهادهای فهم قرآن ،فطرت نمونی آموزه‌های دینی ،فصول فلسفة معرفت تفسیری ،متن ،فطرت نمون بودن تعالیم قرآنی ،اثبات فطرت نمونی تعالیم قرآنی

«نهادهای راهنمای فهم قرآن» به اصول پیش‌انگاشته‌ای اطلاق می‌شود که بدون درک و لحاظ لوازم مترتب بر آنها، فهم صائب و جامع وحی نامة الاهی میسر نمی‌گردد. مؤلف معتقد است نهادهای فهم قرآن، از مهم‌ترین فصول فلسفة معرفت تفسیری و مبانی کلامی تفسیر است.وحیانیت، هدایت مالی، حکیمانگی، فطرت نمونی آموزه‌ها و عقلایی بودن زبان قرآن، امهات نهادهای فهم کتاب الهی است و اصولی چون جامعیت و شمول، انسجام درونی، سامانمندی برونی، ترابط و تعامل روشمند کلام الهی با سنت قولی و فعلی معصومان، حتی زبان قرآن، از نهادهای پنجگانة بالا قابل اصطیاد است.در شمارة پیشین مجله، سه نهاد وحیانیت متن و محتوی، هدایت مآلی آموزه‌ها و عقلایی بودن ساخت عمومی زبان قرآن، مورد بررسی قرار گرفت، اکنون دو نهاد حکیمانگی و فطرت نمونی تقدیم خوانندگان فرهیخته می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"(این) کتابی است که آیتهای آن از نزد دانایی با حکمت و آگاه استوار و پایدار گشته ـ که به کتابی دیگر منسوخ نشود ـ و آنگاه به تفضیل بیان شده است) (هود (11): 1) پنج: در آیات بسیاری، غایت نزول کتاب، انگیزش مردم به تدبر و تذکر و تعقل انگاشته شده: و کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوالألباب ((این قرآن) کتابی است فرخنده و بابرکت که آن را به سوی توفرو فرستادیم تا در آن بیندیشید و تا خردمندان پند گیرند) (ص(38):29) هذا بلاغ للناس و لینذروا به و لیعلموا انما هو اله واحد و لیذکر اولوالالباب (این (قرآن) پیامی رسا و بسنده برای مردم‌است (تا بدان پند داده شوند) و تا بدان بیم کرده شوند و تا بدانند که او خدای یگانه است و تا خردمندان اندیشه کنند و پند گیرند) (ابراهیم (14): 52) کذالک یبین الله لکم آیاته لعلکم تعقلون (خدا آیات خود را اینچنین برای شما روشن بیان می‌کند شاید خرد را کار بندید) (بقره (2): 242) انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون (همانا ما آن را قرآنی به زبان تازی فرو فرستادیم تا مگر شما به خرد دریابید) (یوسف (12): 2) افلا یتدبرون القرآن ام علی‌ قلوب اقفالها (آیا در قرآن نمی‌اندیشند یا بر دلها(شان) قفلهاست) (محمد(47):24) آیا آن چه مایة تدبر و تعقل است می‌تواند خود حکیمانه نباشد؟ سخن خردمندانه قطعا موجب تدبر و تعقل است و بلکه ‌تنها حکمت است که موجب تذکر آدمی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.