Skip to main content
فهرست مقالات

نیازهای مادی انسان از نگاه قرآن و سنت

نویسنده:

(21 صفحه - از 56 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : انسان، نیازهای مادی، نیازهای مادی انسان، قرآن، امام علی علیه‌السلام، امام صادق علیه‌السلام، امام، فقر، مال، اسلام

«انسان» محور اصلی همه مطالعات حوزه علوم انسانی است. هدف عمده مطالعات و شناختهای انسان محور و پیامدهای آن، تأمین خواسته‌ها و نیازهای زیستی، روانی و معنوی اوست. انسان موجودی است جسمانی و با نیازهای مادی. او در زمین با محدودیتهای خاصی زندگی می‌کند. از این رو بارزترین نیاز انسان ـ که هر کس در اولین وهله آن را می‌یابد ـ نیازهای مادی است. نیازهای مادی آن نیازهایی هستند که فقدان آنها یا اختلال در آنها، بقا و سلامت مادی و ظاهری انسان را مخدوش می‌کنند؛ مانند نیاز انسان به تغذیه مناسب، پوشش، مسکن و امکانات رفاهی بایسته.

خلاصه ماشینی: "با این نگرش دیگر مزه نان (و دیگر مواد غذایی ضروری) مزه لذت بردن و پر خوردن نیست، بلکه بر اساس رهنمودهای دینی (امام صادق علیه‌السلام : «طعم الماء الحیاة و طعم الخبز القوة»(13)) مزه توان‌یابی، عمل، نشاط و کوشش در عرصه‌های زندگی و تکلیف است، مزه نمو و رشد و شکوفایی ذخایر فطری و عاطفی، مزه تلاشهای انسان در مزرعه زندگی، مزه اجرای عدالت و چالش با ظلم، مزه هنر و ادب پرداختن به فضیلتهای انسانی و... همچنین استفاده از عطر گلها و بوهای خوشبو کننده در حال عبادت و در حضور خانواده و عرصه‌های اجتماعی امری لازم، تکلیفی انسانی و اخلاقی و نشانه‌ای از یک نیاز فردی و اجتماعی است؛ چه این که اساس زندگی انسان بر انس و معاشرت بنا شده و مؤمن که یک عضو فعال در پیکره اجتماعی است، باید از جاذبه‌های معنوی و مادی مناسب بهره گیرد و در توسعه روابط اجتماعی و پیوندهای ایمانی و تأمین عواطف پاک انسانی و ارائه یک نماد متعادل دینی بکوشد و با این نگاه است که خوش‌بویی از اخلاق پیامبران شمرده شده است. کسی که مخارج یک سال او تأمین شده باشد یا زمینه تأمین آنها فراهم باشد و در این باره از امنیت شغلی برخوردار باشد، در عرصه اجتماع عزتمندانه حضور می‌یابد و در خانواده نیز از حرمت و احساس کفایت برای مدیریت حوادث زندگی بهره‌مند است و باعث آرامش و نشاط همسر و فرزندان خویش شده و در این فضاست که زمینه‌های اجتناب‌ناپذیر بزهکاری و تخلف و زیر پا نهادن اصول اخلاقی از بین می‌رود و حرمتها، قربانی نیازهای اساسی نمی‌گردد و تضاد طبقاتی و سوءظن اجتماعی و عقده‌های حقارت در نسل‌های نو پا گسترش نمی‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.