Skip to main content
فهرست مقالات

و من یؤتی الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا

نویسنده:

(3 صفحه - از 1 تا 3)

کلید واژه های ماشینی : علم اخلاق ،دین ،مدنیت ،موضوع علم اخلاق ،پناه دین و فرهنگ ،فضیلت ،اسلام ،یؤتی الحکمة فقد ،ملت ،اسلام دین آزادی و برابری ،تهذیب اخلاق ،جلوگیری ،حکمت ،ظلم ،فرهنگی ،ایمان و عقیده ،علم اخلاق علمی ،بقیه ،انسان ،تعریف علم اخلاق ،جهان ،حقوق ،مردم ،فساد اخلاق ،اینهمه ،عمل ،ظلم و بی‌عدالتی جلوگیری ،موضوع آزادی بشر ،اخلاق و انحطاط ،آزادی و برابری

خلاصه ماشینی:

"انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا برای روشن نمودن راه بهره‌مندی و کامیابی از علم اخلاق و تبدیل صفات رذیله‌ بخصائل ستوده این پرسش را پاسخ میدهیم‌ آیا علم اخلاق استطاعت و توانائی دارد که‌ صفات ناستوده را بستوده مبدل کند؟ پاسخ این پرسش منفی است یعنی علم اخلاق‌ نمیتواند عنفا مردم را از کردارهای بد بکردارهای نیک مجبور نماید بلکه علم‌ اخلاق بمنزله دکتری است که بیماری و مرض را تشخیص میدهد و دارو هم برای‌ رفع آن معین مینماید ولی بیمار آزاد است‌ که دوا را بخورد یا خیر همانقسمیکه پزشک‌ زیانهای استعمال مسکرات را میگوید و تأثیرات آنرا در عقل و جسم بیان میکند و نمیتواند مریض را مجبور کند بترک همچنین‌ تدریس علم اخلاق اعمال و سلوک و کردار نیک و بد را تشریح مینماید ولی تزکیه و تنویر موقوف باطاعت و عمل بیماران است‌ اگر اندرزهای اخلاقی را عمل نمودند، خود را از صفات رذیله رهانیده‌اند-علم‌ اخلاق بانسان خوب و بد و آثاریکه مترتب‌ است نشان میدهد ولی تنقید اوامر و تجنب‌ نواهی اخلاقی موقوف باراده ما است ما بقیه در صفحه 3 بقلم آقای محمد علی خلیلیاسلام دین آزادی و برابری است انسان به آزادی و برابری بیش از آنچه بتصور آید علاقه دارد اینهمه خونریزی و جنک‌ و ستیز که در جهان برپا شده برای بدست آوردن آزادی یا برابری در امتیازات و شئون‌ سیاسی و اجتماعی بوده است و تمام تلاشی عقلا و قوم و مقننین و فلاسفه و حکماء برای این‌ بوده است که آزادی و برابری را میان بشر برقرار نمایند ولی یک قوه در نهاد انسان متمکن‌ است که همیشه مانع بوده و تا راهی برای معدوم کردن و یا از بین بردن آن بدست نیاید برقراری‌ آزادی و برابری مطلق ممکن نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.