Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی

نویسنده:

(28 صفحه - از 5 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : اربعین ،سید بن طاووس ،دفن سرهای مطهر شهیدان ،دفن سر مطهر ،امام ،مراسم تدفین سر مطهر امام ،امام حسین ( ع ) ،زیارت ،دفن سر مطهر امام حسین ،مراسم ،سر مطهر امام حسین ،سر مطهر ،کوفه ،تاریخی اربعین حسینی ،تاریخی ،سنت ،دفن سر مطهر در کربلا ،اهل‌بیت ( ع ) ،مراسم تدفین ،ورود اهل‌بیت به کربلا ،ورود اهل‌بیت ( ع ) ،مراسم تدفین سرهای مطهر شهیدان ،اربعین امام حسین ،نقل ،پیکر ،تدفین سر مطهر امام حسین ،مراسم اربعین ،امام سجاد ( ع ) ،مراسم دفن سر مطهر ،مقتل

گرامی‌داشت اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برخوردار است. از دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال 61 هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین(ع) در کنار پیکرهای مطهر آنهاست. جمعی اندک از مورخان و صاحب‌نظران نیز بر این عقیده‌اند که نظریه یاد شده از اعتبار تاریخی لازم برخوردار نیست، بلکه مبنای بزرگداشت این روز ورود جابر و عطیه به کربلاست. مقاله حاضر در یک بررسی و تحلیل تاریخی، در مقام اثبات نظریه نخست است.

خلاصه ماشینی:

"(3) البته سید بن طاووس، می‌گوید شیخ طوسی معتقد است امام سجاد(ع) با اهل بیت(ع) در روز اربعین (بیستم صفر) وارد مدینه شدند (نه کربلا) و سید بن طاووس این نظر را بعید ______________________________ 1- شهید قاضی طباطبایی، تحقیق اربعین، ص341، چاپ دوم، به نقل از مناقب شهر آشوب، ج2، ص200 و نیز نقل شیخ طبرسی در اعلام الوری، ص250، ج‌بیروت1399ق. دلایل استبعاد از نظر او عبارتند از: 1- استجازه؛ 2- اقامت یک ماهه؛ 3- بعد مسافت؛ که به بررسی هر یک می‌پردازیم: 1- استجازه سید بن طاووس معتقد است مدت زمانی که برای رفتن قاصد ابن زیاد به شام، برای کسب تکلیف در باره اعلام پایان یافتن جنگ و انجام مأموریت محوله و کسب تکلیف از یزید در باره سرهای مطهر و اسیران، صرف شد با ورود اهل بیت در روز بیستم صفر به کربلا سازگار نیست. آیا اگر جابر روز سی‌ام شهادت امام حسین(ع) - دهم صفر - به زیارت می‌آمد و امام سجاد(ع) با اهل بیت و سرهای مطهر، روز چهلم - بیستم صفر - وارد کربلا می‌شدند، باز هم ثلاثین - دهم صفر - در مکتب تشیع، روز ممتاز و برجسته‌ای معرفی شده و اربعین فراموش می‌شد؟ آیا اگر جابر روز دیگری - غیر از بیستم صفر - به کربلا می‌آمد و امام سجاد(ع) اصلا به کربلا نمی‌آمد - چنان که بعضی معتقدند - باز هم همان روزی که جابر به کربلا آمده بود - ثلاثین یا خمسین - در مکتب و مذهب تشیع به عنوان یک سنت مؤکد ثبت می‌شد؟ و آیا در برابر اعتراض غیر شیعیان پاسخ و توجیه قابل پذیرش و منطقی داشتیم؟ ثالثا: آمدن جابر به کربلا در روز اربعین (جدا از دیدار با اهل بیت) توسط کسی قبل از سید بن طاووس نقل نشده است و تنها اسفرائنی که قبل از سید می‌زیست (متوفای 406ق."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.