Skip to main content
فهرست مقالات

حقیقت وحی و تجربه دینی

نویسنده: ؛

خرداد و تير 1380 - شماره 1 (23 صفحه - از 44 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : تجربه دینی ،دینی ،براهین اثبات وجود خدا ،گزاره‌های دینی ،تئوری تجربه دینی ،علوم تجربی ،خداوند ،طرح تئوری تجربه دینی ،وجود خدا ،زمینه‌های طرح تئوری تجربه ،گزاره‌های علوم تجربی ،ارزش معرفتی ،تعارض گزاره‌های دینی ،ارائه تئوری تجربه دینی ،علم حضوری ،گوهر دین ،شخص پیامبر ،مورد تجربه دینی ،تجربه خداوند ،الفاظ شخص پیامبر ،احتمال خطا ،تئوری تجربی ،خداوند علت ،صاحب‌تجربه دینی ،آموزه‌های دینی ،عقاید دینی ،دینی بودن تجربه ،ادعا نمود ،خدای متعال ،احساس خاص

یکی از تئوریهایی که در مباحث دین پژوهی مطرح گردید تئوری «تجربه دینی» است. نخستین‌بار «شلایر ماخر» در ابتدای قرن نوزدهم در مقام دفاع از دین مسیحیت این تئوری را مطرح ساخت. او به گمان خویش توانسته بود با طرح این تئوری از اشکالات هیوم در نقض براهین اثبات وجود خدا و نیز نقادیهای معرفت شناسانه کانت و اشکال تعارض گزاره‌های دینی با احکام عقلی و علوم تجربی رهایی یابد. عده‌ای نیز با قبول این تئوری آن را بر وحی منطبق نموده‌اند. در این نوشتار بر آنیم تا ضمن بررسی اجمالی زمینه‌های طرح تئوری تجربه دینی، اثبات نماییم که این تئوری هیچ گونه ارزش معرفتی نداشته و در نتیجه انطباق آن بر وحی نادرست است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.