Skip to main content
فهرست مقالات

ذاتی و عرضی در ادیان از نگاه دیگر

نویسنده: ؛

خرداد و تير 1380 - شماره 1 (25 صفحه - از 67 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : عرضی ،ذاتیات و عرضیات دین ،زبان عربی ،عرضی دین ،دین اسلام ،فرهنگ عرب ،سراغ ذاتیات و عرضیات دین ،پیامبر و پیشوایان دین ،پیشوایان ،عرضی دین اسلام ،بسیط ،ذاتی دین ،پیشوایان دین ،شناخت دین ،حقیقت نورانی ،نورانی بسیط ،ذکرشان در قرآن ،آیات قرآن ،نور قرآن ،نورانی ،نور بودن قرآن ،حقیقت بسیط ،واژه‌های غیر عربی ،اسلام تاریخی ،تاریخ اسلام ،عرضی بودن ،ذاتیاتش قرآن ،امر عرضی ،غیر عربی ،عرضی مقولی

برخی بر این باورند که دین در تعریف، ذات و ماهیت ارسطویی ندارد، و سراغ ذاتیات و عرضیات دین بدین نحو رفتن تلاشی بیهوده است. بر این پایه مسائلی چون زبان عربی، فرهنگ عرب، طب و نجوم، جمیع پرسشها و داستانها و رخدادهایی که ذکرشان در قرآن و سنت است، همچنین مسائلی از فقه، حوادثی که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده و... همه عرضی دین اسلام به‌شمارمی‌روند. در پاسخ چنین می‌گوییم که شناخت دین در گرو شناخت آن به تعریف ارسطویی (تعریف مقولی) منحصر نیست، بلکه راهکارهای دیگر نیز وجود دارند. به بیان دیگر اگر راهکار ارسطویی بسته است، سایر راهکار و شیوه‌ها باز است بویژه که نویسنده محترم «بسط تجربه نبوی» که روی‌کردی «فوق مقولی» و برخاسته از تجلیات کشف و شهود در مبانی عرفان و با حکمت متعالیه همخوان است را پذیرفته و قلمرو مقاله خویش را بررسی دین در مقام ثبوت دانسته است. بر این اساس (فوق مقولی)، دین اسلام، قرآن و کلمات پیامبر و پیشوایان دین (علیهم السلام) همه یک حقیقت نورانی بسیط را تشکیل می‌دهند (ذاتی و عرضی مقولی نمی‌پذیرند) و همه مراتب و درجات یک امر بسیطند، خواه عربی باشد یا فرهنگ عرب و فقه و سایر سؤالات و حوادث و مسائلی که در اسلام رخ نموده است. و اینک توضیح سخن:

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.