چکیده:
برخی کشورها از جمله «ایران» که روابط حقوقی آنها بر پایه قوانین اسلامی بنانهاده شده است و کشور
«انگلستان» که بر مبنای نظام «کامنلا» اداره میشود، نسبت به مقدسات دینی به نوعی حمایتهای قانونی را
اعمال مینمایند، و پارهای دیگر از کشورها جرم شناختن توهین به مقدسات را مخالف آزادی بیان و حقوق
بشر میپندارند. در حقوق اسلام، مقدسات دینی، مورد حمایت حقوقی قرار گرفته و توهین به آن از جرایم مهم
به شمار میرود. علاوه بر این از دیدگاه بسیاری از فقهای شیعه و اهل سنت، توهین به «سایر پیامبران
الهی» علیهمالسلام نیز جرم محسوب میشود. اما در نظام حقوقی «کامن لا» فقط نسبت به مقدسات دین مسیحیت،
حمایتهای حقوقی اعمال گردیده و سایر ادیان الهی مورد پشتیبانی قانونی قرار نگرفتهاند، به همین دلیل با
وجود آن که قضیه توهین «سلمان رشدی» به پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله در کشور انگلستان واقع شده و این
کشور محل وقوع جرم محسوب میگردید ولی دادگاههای این کشور عمل مزبور را غیر قابل تعقیب اعلام
نمودند که این مسأله نه تنها موجبات اعتراض شدید مسلمانان را برانگیخته است بلکه برخی از حقوقدانان
غربی نیز نتوانستهاند در مورد تبعیضآمیز بودن این قاعده و غیر منطقی و ناعادلانه بودن آن سکوت نمایند.
خلاصه ماشینی:
"اما در نظام حقوقی «کامن لا» فقط نسبت به مقدسات دین مسیحیت، حمایتهای حقوقی اعمال گردیده و سایر ادیان الهی مورد پشتیبانی قانونی قرار نگرفتهاند، به همین دلیل با وجود آن که قضیه توهین «سلمان رشدی» به پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله در کشور انگلستان واقع شده و این کشور محل وقوع جرم محسوب میگردید ولی دادگاههای این کشور عمل مزبور را غیر قابل تعقیب اعلام نمودند که این مسأله نه تنها موجبات اعتراض شدید مسلمانان را برانگیخته است بلکه برخی از حقوقدانان غربی نیز نتوانستهاند در مورد تبعیضآمیز بودن این قاعده و غیر منطقی و ناعادلانه بودن آن سکوت نمایند.
آیا این قانون، آشکارا با نفی تبعیض بر اساس مذهب که در بسیاری از اسناد بین المللی مربوط به حقوق بشر مورد پذیرش واقع گردیده است، منافات ندارد؟ با توجه به اینکه توهین «سلمان رشدی» در کتاب «آیات شیطانی» نسبت به پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله در کشور انگلستان واقع شده است دادگاه انگلستان چنین استدلال نمود که قانون "Blasphemy" فقط توهین به مقدسات مسیحیت را جرم دانسته و سایر ادیان را مورد حمایت قرار نمیدهد.
با این توضیحات میتوان دریافت که اگر توهین به مقدسات در برخی از جوامع مسیحی موجب جریحهدار شدن احساسات عمومی و آسیب رساندن به بافت جامعه آنان تلقی میشود چگونه در جوامع اسلامی توهین به مقدسات از نظر فلسفه جرمانگاری قابل توجیه و دفاع نباشد در حالی که در کشورهای اسلامی هم منابع دینی (قرآن و سنت) به مراتب از اعتبار بیشتری نزد مسلمانان برخوردار است و هم مقررات دینی بر حقوق این کشورها تأثیر و حاکمیت بیشتری دارد و هم رهبران دینی و در رأس آنان پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله از محبوبیت و قداست بیشتری برخوردار است اگر چه مسلمانان بر مبنای تعالیم دین اسلام احترام به سایر پیامبران الهی علیهمالسلام را نیز بر خود واجب دانسته و برای آنان نیز قداست ویژهای قائلند."