خلاصه ماشینی:
"هنگامیکه اروپا در ظلمت و بربریت بسر میبرد مسلمین دارای رتبه و منزلتی در علم بودهاند که حالت امروزی اروپا را نسبت بآسیا و فرق دارد نه تنها به ترجمه و تألیف اکتفا نمودند و بلکه اختراع و ابتکار نمودند و تجربه و عمل و علم و دین را توانا هادی خود قرار دادند حتی مقدمات عقیله را بدون تجربه قبول نمیکردند مبتنی بر این نظریه است که اسلوب(باگون) پدید آمده و تألیفات مربوط بگمان و مشاهدات قرارداده شد و بر اثر همین معارف اسلامی بود که علی ابن عباس عجوسی (متوفی 384 هجری 694 میلادی)بذکاء و هوش اشتباهات ایقراط و تالیان را اصلاح نموه و روبه ایشان را در معالجات نپذیرفت و هنگامی که از او میپرسند چگونه باشتباهات و تألیان برخورد کردی میگوید،من قضایا را در بیمارستان حل میکنم نه در کتاب(بروکار)میگوید:تألیف ابو العباس ابو علی حسن بن سنا قانون هیجدهم اصلی دروس و تعالیم غالب مدارس عالیه اروپا بوده است."