خلاصه ماشینی:
"بدیهی است پس از جواب صحیح از آن پرسشها مرحله دوم که مغز مطلب است روشن و هویدا خواهد شد اما در مرحله اول نمیتوان آن احترامات و تجلیلات و احساسات و عواطف را معلول حس شاهدوستی تنها یا وطنخواهی صرف بدانیم زیرا آذربایجان در ادوار تاریخی خود سلاطین بسیار بزرگی دیده و نسبت بهریک از آنان احترامات شایانی از خود نشان داده است ولی هیچ یک از آنها باین عظمت و تا این درجه پرحرارت و باایمان توأم نبوده است حتی یاد دارم که اشه نقید با همین فرزند رشید خود(یعنی اعلیحضرت همایونی شاهنشاه فعلی)که در آنوقت ولیعهد بود بآذربایجان مسافرتی نموده و مورد تکریم و تعظیم اهالی محترم قرار گرفت ولی قشری از اقشار این احساسات و عواطفی که برای شاهنشاه فعلی در این مسافرت از طرف اهالی بروز نموده در آن موقع برای چنان شهریار با اقتداری ابراز نگردید البته خود اعلیحضرت همایونی که در آن مسافرت همراه پدر تاجدارش ناظر احساسات مردم آن روزی بوده بهتر میتوانند با این احساسات و عواطفی که از مردم در این مسافرت خود مشاهده فرمودهاند مقایسه نمودهو تفاوت فاحش را تصدیق و قبول فرمایند که تنها حس شاهدوستی محرک آن همه شور و شعف نبوده بلکه یک نیروی دیگری در میان بوده که سرچشمه اصلی همان است و بس پس باید بعد از تشخیص حقیقت امر از هر(؟؟؟)مشروعی که(؟؟؟)آن(؟؟؟)تقویت شود و آن حقیقت فقط نیروی دین است آری نیروی دین محرک اساسی آن همه هیاهو بوده است و الا هیچگونه نیروئی توانائی چنان تظاهراتی را که از روی ایمان بعمل آید ندارد گو اینکه این نیرو همیشه در کالبد آذربایجانی فعال بوده ولی تا این در چه فعالیت نداشته است."