خلاصه ماشینی:
"کارمند پیشین غله و نان همدان-محمد مصباح آئین اسلام-ما؟؟؟خود مبلغ یکصد ریال ارسالی آقای محمد مصباح را عودت داده و بدفتر اداره دستور دادیم که شمارههای مجله تا آخر سال بنام ایشان مجانا فرستاده شود و از کل غله درخواست مینمائیم که بوضع اینگونه کارمندان رسیدگی نموده و بگذارد که یکچنین کارمندان خوشسابقه و خدمتگذاری از هستی ساقط شوند *** از کاشان-آقای رضا گلسرخی دانشجوی اسلامی نسبت بسؤالاتی که آقای میرحسین شکرگذار از فضلا و دانشمندان نموده و در شماره 13 درج شده بود جوابهائی نوشته و فرستاده است که ذیلا بنظر خوانندگان گرامی میرساند ما در پیرامون جوابهای آقای گلسرخی چیزی نمینویسیم و نظریه خود را بعدا خواهیم نوشت اینکه جوابهای آقای گلسرخی (اول)سئوال شده بود که حضرت باری(ص)راجع بقابیل بن آدم میفرماید(فاصبح من النادمین)با اینکه حدیث شریف نبوی تصریح(بالندم توبه)دارد چرا توبه او(قابیل)قبول نشد (ج)مفسرین از چند وجه جواب از این اشکال دادهاند که دو وجهش که اقرب بصوابست در اینجا نقل میشود(وجه نخست)آنکه ندم تنها توبه نیست بلکه ندم وقتی توبه است که با عزم(ان لا یعود الی مثله فی المستقبل)مقرون باشد یعنی قصد داشته باشد در آینده این فعل را بجا نیاورد و حال آنکه قابیل این قصد را نداشت (الثانی)آنکه ندم قابیل بر قتل برادر بود نه بر معصیت الهی (اشکال ثانی)آنکه خداوند میفرماید (و ان لیس للانسان الا ما سعی) پس جزای اضعاف مضاعفه چیست(ج)معنی آیت آنست که نیست از برای انسان مرگ آنچه سعی کرده باشد و همان فرض در آیه (من ذالذی نقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه اضعافة کبیرة) که جزایش اضعافا مضاعفه است سعی است لکن جزای اعمال نسبت بر اشخاص برحسب نیات فرق میکند مثلا ممکن است زید عملی بکند و جزائی بگیرد و عمرو همان عمل بنماید و صد چندان جزا بگیرد علی تفاوت النیات(اشکال ثالث)"