خلاصه ماشینی:
"نوریانی بقیه از صفحه 7 بعنابهء لطف تامی که بآن حضرت دارد فتح مکه را نصیب آن حضرت مینماید که اولا نفس آن حضرت را از این حالت ملامت بخود در جهت مغلوبیت از کفار مکه چه بالنسبه بما تقدم از هجرت چه ما تاخر از هجرت بیرون آرد پس اینمدلول میشود که ذنب بنظر خود پیغمبر از روی خفض جناح نه از روی واقع و معنی غفران رفع جهت نقصانست در تبلیغ چنانچه ذکر شد نه آمرزش مستحق عقاب و شاهد بر این تصرف تطمق لام لیغفر بفتحنا است سئوال-پنجم باجماع علمای امامیه غیبت یا دروغ در چند جا جایز است جواب-چون پاسخ اینمطلب در همه رسالههای علمیه مصر هست برای جلوگیری طول کلام شما را برساله عملیه وسیله مرحوم آیت الله اصفهانی با کتاب معراج السعاده نراقی که در هر دو مورد مبسوط نوشته شده حواله میدهم آئین اسلام-آقای ساجدی در جواب سئوال سوم مقصود خود را با عبارات بفرنجی ادا نموده و اصطلاحات حکما و فلاسفه را بکار برده است و با اینکه خواسته سادهتر بیان کند باز مطلب روشن نشده شاید بعضی از خوانندگان گرامی متوجه باصل مقصود نویسنده نباشند اینک با عبارت سادهتر مقصود نویسنده را بیان میکنیم:مراد نویسندهاینست که خدا از روز نخست کارهای جهان در علم الهی از آغاز تا پایان روی یک برنامه مخصوص تنظیم شده است و بدیهیست که کارها باید یکی پشت سر دیگری در مواقع خود انجام یابد جهانیکه پیوسته مانند یک بقلم آقای احمد شهبازی آخرین راه نجات پس از چندین سال آزمایش و بررسی در ادیان مختلفه و نزدیکی بملل،نشستوبرخاست در مجالس و محافل مشاورات سیاسی و اجتماعی با اشخاص گوناگون بالاخره تماس با طبقات ثروتمند و پست-کارگر و کارفرما به این نتیجه رسیدم که: آخرین راه نجات نزدیکی بخداست بیائید-بخاطر تجدید حیات اسلام و ایران."