چکیده:
نگارنده پس از مفهومشناسی واژه تجربه به ابعاد تجربه که عبارتند از تجربه اخلاقی، زیبا شناختی،
دنیامدارانه و تجربه حسی میپردازد. بعضی از این تجربهها به علت شباهت آنها با تجربه دینی سبب خلط و
اشتباه گردیده است. مؤلف سپس به واژه دینی بودن پرداخته و تجربه را زمانی دینی دانسته که در حوزه و
محدوده دین صورت گیرد و فاعل آن در توصیف حالات خود از مفاهیم و تعابیر دینی بهره گیرد. آنگاه تجربه
دینی را در گذر زمان به کنکاش نشسته و جنبش تجربه دینی را به شکل پدیدارشناسی تجربه دینی با
زمینههایی چون مکتب رمانتیک، نقادی کتاب مقدس، فلسفه کانت، تعارض علم و دین، مخالفت با الهیات
طبیعی مورد بررسی قرار داده و ابعاد تجربه دینی را در قالب روان شناختی، پدیدار شناختی معرفت شناختی و
بعد فلسفی مورد مداقه قرار داده است و حوزهای را که جهان غرب با نگاه تجربی به آنها نگریسته حوزه وحی
و دین، دانسته و در پایان نقدهایی بر تجربه دینی وارد نموده است.
خلاصه ماشینی:
"آنگاه تجربه دینی را در گذر زمان به کنکاش نشسته و جنبش تجربه دینی را به شکل پدیدارشناسی تجربه دینی با زمینههایی چون مکتب رمانتیک، نقادی کتاب مقدس، فلسفه کانت، تعارض علم و دین، مخالفت با الهیات طبیعی مورد بررسی قرار داده و ابعاد تجربه دینی را در قالب روان شناختی، پدیدار شناختی معرفت شناختی و بعد فلسفی مورد مداقه قرار داده است و حوزهای را که جهان غرب با نگاه تجربی به آنها نگریسته حوزه وحی و دین، دانسته و در پایان نقدهایی بر تجربه دینی وارد نموده است.
این که دلیل بودن دلیل به چیست؟ و یک دلیل چگونه موجه میشود؟ دیدگاه ما در زمینه معقول و موجه بودن یک شاهد ـ مبناگروی ـ چیست؟ آیا اصولا باور قابل توجیه است یا نه و این که ما براساس چه دیدگاهی گزارهای را صادق بدانیم؟ همه و همه در محدوده معرفتشناسی دینی مطرح است، اما این که فقط به دنبال اثبات خدا باشیم و این که از طریق جمع شواهد و ادله در صدد نفی و انتقاد از ادله مخالفین باشیم، در حوزه و قلمرو فلسفه دین جای دارد.
در فرهنگ دینی غرب لااقل دو دیدگاه نسبت به وحی وجود دارد: الف) این طرز نگرش کلاسیک که از نظر زمانی پیشینه بیشتری دارد، معتقد است خداوند یک سلسله گزارههای خطاناپذیر را که از راه عقل طبیعی نمیتوان بدان دست یافت، به بشر القا کرده است.
عنوان کتاب کانت «دین تنها در محدوده عقل» مبین این نگرش است که توصیف وحی بهعنوان مجموعهای از حقایق خطاناپذیر و پرسشگریز که از سوی خداوند نازل شده است، از سوی فلسفه و خصوصا از جانب علم جدید، مورد سختترین حملهها قرار گرفت."