خلاصه ماشینی:
"همانطوریکه در پیش گفتیم بشر ممکن است صلاح خود را تشخیص نداده مرتکب لغزشی بشود مسلما اگر در قبال لغزش خود جزائی نهبیند به افعال ناشایست خود ادامه خواهد داد و بالنتیجه لغزشهای افراد جامعهای را رو بفساد و اضمحلال خواهد کشانید خدا نکند که این لغزش و فساد را علما نیز دامن بزنند آنجاست که نه بر مرده بر زنده باید گریست زیرا که بمصداق«اذا فسد العالم فسد العالم جهانی را فساد خواهد گرفت و جهانیان دیگر میان بدی و خوبی تفاوتی نخواهند داد ملاک نیکی و بدی را عقلا تشخیص دادهاند و سرحد میان آن دو را تعیین کردهاند حال اگر عقلا طریق انسانیت رها سازند و بسوی تدنی سوق داده شوند از دیگران چه توقعی باید داشت آنان که باعث ننک عالم بشریت باشد از نادانان و جهال که در اکثریت هستند چه انتظاری باید داشت کسی که رطب خورد و منع رطب نمود هرگز در کلام او تأثیری نخواهد بود واعظ غیر متعظ هرچه پند وعظ بگوید سخنانش چون از دل برنخاسته است بدلها نخواهد نشست و این نکته محقق است چو دزدی با چراغ آید گزیدهتر برد کالا همواره اقنیت صالح و متدین توانستهاند جهانی را اداره کنند و جهانیان را بسوی سعادت رهبری و هدایت نمایند خداوند کریم در سوره حمد با آوردن رحمن و رحیم به بندگان خود نوید میدهد که پادشاه روز جزا (دین)بخشنده و مهربان است و بمقتضای عدالت خود پاداش نیکان و جزای بدسیرتان را خواهد داد."