خلاصه ماشینی:
"راجع بوضع داخلی دار الخلافه اطلاعاتی را که تاکنون بدست آورده و تحصیل کردهام بتدریج برئیس محترم جمعیت داده و مطمئنم (بقیه در صفحه 7) کاظم و تا حال شش اسم برای من گفته و باز فردایش فراموش کرده یک بابی دو آشته که در این حقه بازیها یادداشت داشته باو میگوید شاید اینها امتحان تو باشد حاجی که اصلا هم فحاش و بددهن بود دست میگذارند بفحش که فلان فلان آن کسی که این حیلهبازیها را وسیلهء امتحان قرار دهد خر هم میفهمد که وقتی یکدفعه دو دفعه اشتباه شد چاره ندارد جز اینکه بگوید امتحان کردم وانگهی مؤمن را امتحان میکنند منکه خودم جار میزنم که بعباس افندی ایمان ندارم مرا پی کاری فرستادند و انجام دادم و حق خودم را تا دینار آخر میگیرم اما اعتراض دومش عجیبتر بود که این مرد شصت و چند ساله با این قیافه هولناک زنان بهئی که گفتیم تنها همین را میفهمند که این شخص از عکا آمده اما آیا مؤمن است، منکر است،بقول خودشان بغض ندارد یا جنگی هم دارد بالاخره اینها مناط نیست چون از عکا آمده باید در دامنش نشست در آغوشش جا کرد بالاخره ما نمیدانیم در هر خانه چه واقع شده اینقدر میدانیم اولین سوغات سفر حاجی این بود که بعبد البهاء اعتراض کرد که این مریدان را چطور تربیت کردهئی وقتی زنان و دختران بهائی از من پیر شصت هفتاد ساله نتوانند بگذرند از مسافرین و مبلغین جوان چگونه میگذرند تا اینجا بود اطلاع ما و از اینجا ببعد نمیدانم چه شد اینقدر میدانم یکروز از بیروت خبر رسید که حاجی رمضان رفته است در دو با بآب تنی و غرق شده از این قبیل غرغها ها بسیار است که باید کتاب مخصوصی تألیف کرد با این فلسفه که چرا هرکس برگشت یا عقیدهئی داشت مغرض این امور میشود تا چه شود؟!در انتظار آتیه."