Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فقهی- حقوقی اجرای علنی حدود و گستره آن

نویسنده:

(14 صفحه - از 89 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : اجرای علنی، مجازات، جرم، فقهی، امیرالمؤمنین علیه‌السلام، اجرای علنی مجازات، جواز اجرای علنی، روایت، مجرم، علنی بودن

مجوز شرعی علنی بودن اجرای حدود چیست و گستره علنی بودن آن تا کجاست؟ نگاه کتاب و سنت در این موضوع چگونه است؟ دلایل موافقان و مخالفان اجرای علنی حدود کدام است؟ اینها پرسشهایی است که نگارنده در صدد پاسخ به آنها بوده و در دو مقام، همراه با طرح نظریه‌های فقها و کارشناسان حقوقی و بررسی آنها، اجرای علنی حدود را مجاز دانسته و به آثار مثبت و منفی فردی و اجتماعی آن پرداخته است.

خلاصه ماشینی:

"گفته شده که حضور گروهی از مردم در هنگام اجرای حد واجب است، همان طور که از علامه حلی و جماعتی نقل شده و مختار محقق حلی در کتاب نافع نیز همین است به دلیل تمسک به ظاهر فعل امر در آیه 2 سوره نور که اگر نفی خلاف شیخ را تام ندانیم، امر در وجوب ظهور دارد و الا آیه از وجوب منصرف است. علاوه بر این دلیل، با رجوع به روایات درمی‌یابیم که ادله اجرای علنی حدود در حد زنا منحصر نیست و در ابواب دیگر حد نیز اجرای علنی حدود ذکر گردیده است که ما در این جا به برخی از آن روایات اشاره می‌کنیم: 2ـ از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است: قال بینما امیرالمؤمنین علیه‌السلام فی ملأ من اصحابه اذ أتاه رجل فقال: یا امیرالمؤمنین علیه‌السلام إنی اوقبت علی غلام فطهرنی... 3ـ در روایت دیگر آمده است: «عن ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: قلت له: کیف کان یجلد رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ؟ قال: فقال: کان یضرب بالنعال و یزید کلما أتی بالشارب ثم لم یزل الناس یزیدون حتی وقف علی ثمانین،» (1) یعنی: ابی بصیر می‌گوید: از امام صادق علیه‌السلام در خصوص چگونگی حد تازیانه شارب خمر در زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله پرسیدم: امام جواب داد: با کفشها زده می‌شد و هر گاه شارب خمری آورده می‌شد بر زدن‌ها افزوده می‌شد و همین طور مردم اضافه می‌کردند تا این که به 80 ضربه توقف می‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.